بررسی پورت پی سی The Last of Us Part 1

پورت پی سی لست اف اس

چند روز پیش داشتم یه چرخی تو استیم می‌زدم ببینم چه بازی‌های جدیدی می‌تونم واسه خودم پیدا کنم. دنبال یه بازی جدید بودم که یهو چشمم به یه اسم آشنا افتاد. The Last of Us Part 1. خیلی خوشحال بودم که بالاخره بعد از یک دهه می‌شد شاهکار نسل هفتی ناتی‌داگ رو روی کامپیوترم تجربه کنم. البته نسخه بازسازی شده‌اش رو. و وقتی میگم بازسازی شده یعنی کلا بازی رو کوبیدن از نو ساختن و دیگه اون لست آف آس 10 سال پیش نیست و با یه بازی نسل نهمی تمام عیار طرفیم. تو همین حین که داشتم صفحه استیم این بازی رو بررسی می‌کردم تا ببینم حجمش چقدره و اینا؛ چشمم به قسمت ریویوهای (Review) بازی افتاد. همونجایی که بقیه پلیرا نظرات خودشون رو از این بازی به اشتراک می‌ذارن و بهش امتیاز میدن. The Last of Us همیشه از اون بازی‌هایی بوده که نسخه‌های مختلفش نمره‌های کاملی هم از منتقدین و هم از پلیرها گرفته. ولی اینجا، تو صفحه استیم بازی پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1 هیچ خبری از اون نمره‌های کامل نبود و اکثرا واکنش خیلی منفی و ناامیدکننده‌ای از این بازی داشتن. طوری که تو همون چند ساعت اول انتشار این بازی تو استیم، فقط 30 درصد از سه هزار نفری که بازی رو دانلود و تجربه کرده بودن، بهش امتیازهای مثبتی داده بودن و بقیه از دم امتیازاشون منفی بوده و حسابی به سازنده‌های بازی توپیدن. ولی خب من باورم نمی‌شد و تصمیم گرفتم خودم بازی رو تجربه کنم. امکان نداشت ناتی داگ یه بازی بد بسازه و از اونجایی که نسخه‌های دیگه‌ی همین بازی روی پلی‌استیشن کاملا موفق بودن، ظاهرا دلیل این نقدهای شدیدا منفی، ایرادات فنی بوده. ولی آیا واقعا The Last of Us Part 1 روی پی‌سی به همین اندازه‌ای که کاربرای استیم میگن، ایراد فنی داره و رسما غیر قابل تجربه‌اس؟

بررسی پورت پی سی The Last of Us Part 1

قبل از اینکه دقیقا بگیم پورت پی‌سی The Last of Us Part 1 چه مشکلایی داره، بهتره ببینیم دقیقا چه کسایی روی این پروژه کار کردن؟ موقعی که بازی رو اجرا می‌کنید، بعد از لوگوی ناتی داگ و Sony Interactive یه لوگوی تقریبا ناآشنا و غریب دیگه هم می‌بینیم به اسم Iron Galaxy. اگه رد این اسم رو بگیریم و نگاهی به پیشینه‌ی تیم Iron Galaxy بندازیم با یه اسم دیگه روبرو می‌شیم. Batman Arkham Knight. شاید براتون جالب باشه که بدونید این تیم مسئولیت پورت پی سی بازی Batman Arkham Knight رو برعهده داشته و شاید بشه گفت Batman Arkham Knight هم یکی از بدترین پورت‌ها رو تو تاریخ بازی‌های پی سی داشته! پس با این حساب میشه گفت یجورایی Iron Galaxy بهترین تیمی نبوده که سونی پورت پی سی یکی از بهترین بازی‌هاش رو بهش بسپره.

اولین موردی که موقع اجرای بازی نظرتون رو به خودش جلب می‌کنه، یا بهتره بگیم حسابی صبرتون رو لبریز می‌کنه. پروسه‌ی طولانی و طاقت‌فرسایی Building Shaders این بازیه. قبل از این هم دیده بودیم که پورت پی سی بازی‌های پلی‌استیشن اولین باری که اجرا میشن، نیاز به یه بوت نسبتا طولانی دارن تا بازی رو برای اجرای نهایی آماده‌سازی کنن. ولی این عملیات برای بازی پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1 خیلی بیشتر از مقدار همیشگی زمان می‌بره و علاوه بر اون حسابی سیستمتون رو به خاک و خون میکشه. فرقی هم نمیکنه که سیستمتون چقدر به‌روز و قدرتمنده، در هر صورت این بازی قراره در طول انجام عملیات Building Shaders خودش پردازنده و کارت گرافیک شما رو به زانو در بیاره و حسابی ازشون کار بکشه. حتی پلیرهایی که سیستم‌های گیمینگ چندین هزار دلاری دارن، بعد از اولین باری که پورت پی سی The Last of Us رو اجرا کردن، از مدت زمان آماده‌سازی شیدرهای (Shaders) بازی به سطوح اومدن. فکرشو کنید سیستم‌هایی که سنگین‌ترین بازی‌های چند وقت اخیر رو تنها توی چند ده ثانیه لود می‌کردن، حالا به چند ده دقیقه زمان احتیاج داشتن تا این بازی رو لود کنن. حالا تصور کنید این پروسه تو سیستم‌های معمولی چقدر قراره طول بکشه. این پروسه واسه بعضی از گیمرها نصف روز یا حتی یک روز کامل طول کشیده!

پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1

بعد از تموم شدن پروسه Building Shaders حالا باید لودینگ همیشگی اول بازی رو هم تحمل کنید تا بالاخره وارد بازی اصلی بشید. البته یادتون باشه که پروسه طولانی Building Shaders فقط یک بار اتفاق میوفته و دفعات بعدی که بازی رو اجرا می‌کنید فقط لودینگ معمولی بازی رو می‌بینید که باز هم طولانی‌تر از بقیه‌ی بازی‌های جدیده.

بعد از اینکه بازی بالاخره اجرا شد و چند دقیقه‌ای بازیش کردم، متوجه شدم که واقعا موقع بازی کردن مشکل خاصی وجود نداره. اما مشکلی که وجود داره اینه که شما برای اجرای بدون نقص بازی باید سیستم پیشنهادی اون رو تهیه کنید تا بازی تو بهترین وضعیت ممکن اجرا بشه. هرچی که به سیستم‌های میان‌رده و حداقلی مورد نیاز برای اجرای این بازی نزدیکتر میشیم، مشکلات فنی بازی هم بیشتر میشن. یجورایی میشه گفت پورت پی سی The Last of Us Part 1 روی حداقل سیستم موردنیاز خودش، به اون شکلی که بشه ازش راضی بود، اجرا نمیشه. منظورم حداقل سیستمیه که خود سازنده‌ها اعلام کردن و قاعدتا باید بشه بازی رو، هرچند روی تنظیمات گرافیکی پایین‌تر، به خوبی و بدون هیچ مشکل فاحشی اجرا کرد. منتها تا الان فقط پلیرهایی که به سیستم پیشنهادی بازی دسترسی داشتن، تونستن تجربه بدون نقص و کاملی از پورت پی سی این بازی داشته باشن. پلیرهایی که سیستم‌های میان‌رده و حداقلی برای اجرای این بازی دارن، باید مشکلات متعددی رو تحمل کنن. برای مثال تو سکانس‌های سینمایی حین گیمپلی، مثل سکانس تصادف ابتدای بازی، بازی شدیدا دچار افت فریم میشه و گاهی اوقات حتی کار به کرش کردن و بیرون انداختن شما از بازی ختم میشه.

پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1

بازی‌های زیادی رو داشتیم که علی‌رغم کیفیت بصری خیره‌کننده‌ی خودشون، عملکرد خیلی خوبی هم روی سیستم‌های میان‌رده و حتی نسبتا ضعیف داشتن. برای مثال پورت‌های قبلی پلی‌استیشن برای پی‌سی مثل God of War، Horizon Zero Dawn و Days Gone رو به راحتی میشد با غیرفعال کردن بعضی از آپشن‌های بصری، به خوبی روی سیستم‌های پایین رده هم اجرا کرد. اما این مورد در رابطه با بازی The Last of Us Part 1 صدق نمیکنه و برای اینکه تجربه‌ی یکنواخت و قابل قبولی از بازی داشته باشید، باید همراه با یک سیستم رده بالای بسیار قدرتمند، تمام پکیج گرافیکی بازی The Last of Us رو یکجا تجربه کنید و خبری از غیرفعال کردن برخی از آپشن‌ها و اجرای خوب اون روی سیستم‌های ضعیف نیست. موردی که پورت‌های قبلی بازی‌های پلی‌استیشن روی پی‌سی از اون برخوردار بودن و شاید اگه سونی از تیم بهتر و کاربلدتری برای پورت کردن این بازی روی پی سی استفاده می‌کرد، الان The Last of Us Part 1 هم از اون برخوردار بود.

اما بیاید از یه زاویه‌ی کاملا متفاوت به ماجرای لانچ خیلی بد این بازی نگاه کنیم. این احتمال وجود داره که سونی کاملا از وضعیت بد سطح کیفی بازی خبردار بوده و از قصد اون رو با همین ایرادات منتشر کرده. اما چرا؟ بیاید یکم به عقبتر برگردیم و اتهامات سونی بر علیه مایکروسافت تو جریان قراداد بزرگ مایکروسافت و اکتیویژن رو بررسی کنیم و ببینیم چه ارتباطی با لانچ ضعیف The Last of Us Part 1 روی پی‌سی داشتن؟ اگه یادتون باشه چند وقت پیش بعد از اینکه مایکروسافت اعلام کرد که همچنان به انتشار نسخه‌های بعدی سری Call of Duty روی پلی‌استیشن ادامه میده، سونی به جای استقبال از این خبر، خیلی هم ناراحت شد و ادعا کرد که مایکروسافت قصد داره با ایجاد خرابکاری تو پورت‌های پلی‌استیشن نسخه‌های بعدی Call of Duty گیمرها رو نسبت به پلتفرم پلی‌استیشن بدبین و اونها رو نسبت به خرید کنسول Xbox به جای پلی‌استیشن ترغیب کنه. حالا الان چه اتفاقی افتاده؟ سونی یکی از انحصاری‌های اصلی خودش رو روی پی‌سی منتشر کرده اما با یه عالمه ایراد فنی ریز و درشت. آمار فروش نسخه‌های قبلی The Last of Us ثابت کرده که اکثر طرفدارای این بازی، تو همون هفته‌های اول بازی خودشون رو تهیه میکنن. زمانی که ریمیک The Last of Us Part 1 معرفی شد، همزمان مطلع شدیم که پورت پی‌سی این بازی هم در دست تولیده که به زودی به دستمون میرسه. به همین دلیل احتمالا خیلی از طرفدارها منتظر بودن تا این بازی رو روی پی‌سی تجربه کنن. اما عملکرد ضعیف این بازی روی پی‌سی چه نتیجه‌ای به دنبال داره؟ بدون شک باعث میشه خیلی از گیمرها از پلتفرم پی‌سی ناامید بشن برای کسب بهترین و کامل‌ترین تجربه از بازی مورعلاقشون هم که شده، یه کنسول پلی‌استیشن 5 تهیه کنن. پس دیدید که چطوری سونی میتونه با قرار دادن ایرادات فنی گسترده تو نسخه پی‌سی این بازی، فروش کنسول‌های خودش رو افزایش بده! موردی که سونی معتقده مایکروسافت دقیقا در صدد انجام دادنشه و در رابطه با آینده‌ی فرنچایز Call of Duty، قراره همین روند رو در پیش بگیره تا فروش کنسول‌های Xbox رو افزایش بده.

پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1

در مجموع اگه مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر شما جایی بین سیستم پیشنهادی و حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای این بازی قرار میگیره، بهتره قبل از هرچیزی خودتون بازی رو یکبار روی سیستمتون تجربه کنید. چون تجربه‌ی پلیرهای مختلف از مشکلات فنی این بازی کاملا از همدیگه متفاوته و نمیشه یک نسخه برای همه پیچید. هرچند اینکار هم به نوبه‌ی خودش یه قمار تمام عیاره و خیلی ریسکیه. چون ممکنه اصلا روی سیستمتون اجرای خوبی نداشته باشه و لازم باشه یه مدت صبر کنید تا پچ‌های مورد نیاز روی بازی اعمال بشن و ایراداتش رو برطرف کنن. شما برای اجرای این بازی به کارت گرافیک بسیار قدرتمندی احتیاج دارید چون استفاده‌ی بازی از حافظه‌ی VRAM سیستم شدیدا بالاست. همچنین برای پروسه‌ی Building Shaders هم پیشنهاد میشه از یه پردازنده‌ی رده‌بالا استفاده کنید تا مدت زمانش تا جایی که ممکنه براتون کاهش پیدا کنه.

این هم از تجربه‌ی شخصی ما از پورت پی سی بازی The Last of Us Part 1. آیا شما این بازی رو برای کامپیوترتون تهیه کردید یا اینکه منتظر آپدیت‌های بیشترید تا امتیازات کاربرای استیم یکم بالاتر بره و مشکلات فنی بازی تا حد زیادی رفع بشن؟ به نظر شما لانچ ضعیف و پر از ایراد The Last of Us Part 1 به کشمکش‌های سونی و مایکروسافت سر قراداد اکتیویژن ربط داره یا اینکه صرفا کمکاری تیم Iron Galaxy موجب این اتفاقا شده؟ هرچند برای شرکتی مثل سونی خیلی بعید به نظر میرسه که پورت یکی از مهمترین بازی‌هاش رو به دست تیمی بسپره که میدونه سابقه چندان درخشانی تو تولید پورت‌های پی‌سی نداشته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در رسانه های دیگر دنبال کنید