با اعلام دانی ین (Donnie Yen)، بازیگر و رزمیکار شناختهشدهی سینمای اکشن، پروژهی اقتباس سینمایی از بازی تحسینشدهی «Sleeping Dogs» بهطور رسمی کنسل شده است، این فیلم که ابتدا در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و قرار بود با همکاری تهیهکنندهای سرشناس همچون نیل موریتز (Neal Moritz) – یکی از نامهای پشت سری فیلمهای «سریع و خشن» (Fast & Furious) – ساخته شود، حالا ظاهراً به نقطهی پایان رسیده است. خبر لغو این پروژه برای هواداران بازی و همچنین علاقهمندان فیلمهای اکشن، ناامیدکننده و غیرمنتظره ارزیابی میشود؛ چرا که در ابتدا امیدهای زیادی برای ساخت اثری جذاب و پرهیجان مبتنی بر دنیای زیرزمینی جنایتکاران هنگکنگ شکل گرفته بود.
دانی ین در گفتوگویی با نشریهی پولیگان (Polygon) اعلام کرد که فیلم «Sleeping Dogs» عملاً دیگر وجود خارجی ندارد. او گفت: «من زمان زیادی را صرف کار با این تهیهکنندگان کردم و حتی از جیب خودم هزینههایی برای دریافت نسخههای اولیهی فیلمنامه و بخشی از حقوق اثر پرداختم. سالها منتظر ماندم. واقعاً سالها. و واقعاً دوست داشتم این کار را انجام دهم. ایدههای فراوانی در ذهنم داشتم، اما متأسفانه… نمیدانم؛ خودتان میدانید هالیوود چطور پیش میرود، درست است؟ من سالهای زیادی روی آن انرژی گذاشتم و در نهایت این پروژه به سرانجام نرسید. واقعاً مایهی تأسف است.»
بازی «Sleeping Dogs» که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) منتشر شد، یکی از عناوین خوشساخت در سبک اکشن-ماجرایی بود که وقایع آن در محیطی جهانباز (Open-World) در شهر هنگکنگ رخ میداد. داستان بازی حول محور «وی شن» (Wei Shen) میچرخد؛ پلیس مخفیای که برای نفوذ به یک گروه تبهکار خطرناک چینی مأموریت مییابد. این اثر نهتنها با استقبال منتقدان روبهرو شد، بلکه موفقیت تجاری خوبی هم به دست آورد و به خاطر تلفیق هوشمندانهی مبارزات رزمی، گیمپلی تعقیبوگریز با خودرو و ماجراجوییهای جذاب، تحسینهای فراوانی دریافت کرد.
پس از موفقیت اولیه بر روی کنسولهای نسل هفتم (پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰) و رایانههای شخصی، استودیوی ونکووری یونایتد فرانت گیمز (United Front Games) نسخهی بازسازیشدهای از بازی را تحت عنوان «Sleeping Dogs: Definitive Edition» برای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان منتشر کرد که با گرافیک بهبودیافته، بستههای الحاقی اضافه و رفع باگهای فنی، تجربهی بهتری را ارائه میداد. این بازسازی نیز مورد توجه طرفداران قرار گرفت و موجب شد امید به ادامهی ماجرا یا حتی ساخت نسخههای جدید در میان جامعهی گیمرها تقویت شود.
بهدنبال این موفقیت، سازندگان در تلاش بودند جهان «Sleeping Dogs» را گسترش دهند و از همین رو دست به ساخت یک بازی چندنفره با نام «Triad Wars» زدند که قرار بود بهنوعی جانشین نسخهی اصلی شود و روی همکاری و رقابت آنلاین بازیکنان متمرکز باشد. اما متأسفانه «Triad Wars» نیز در سال ۲۰۱۵ کنسل شد و هیچگاه بهصورت رسمی منتشر نشد. با بستهشدن استودیوی یونایتد فرانت گیمز در همان بازهی زمانی، امیدها به تجربهی ماجراجوییهای بیشتر در فضای Sleeping Dogs کمرنگ شد. در همین حال، اعلام خبر ساخت فیلمی از Sleeping Dogs با بازی دانی ین – بازیگری که با نقشآفرینی در آثار اکشن رزمی همچون مجموعه فیلمهای «ایپ من» (Ip Man) شهرت بینالمللی دارد – کورسوی امیدی بود که طرفداران را بار دیگر به آیندهی این فرنچایز علاقهمند کرد.
دانی ین علاوه بر بازیگری، تجربهی طراحی صحنههای اکشن و بدلکاری را نیز در کارنامهی حرفهای خود دارد؛ از جمله در فیلمهای هالیوودی نظیر «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story) و «تریپل اکس: بازگشت زاندر کیج» (xXx: Return of Xander Cage). در نتیجه، بسیاری بر این باور بودند که او میتواند مبارزات تن به تن و درگیریهای رزمی نفسگیر «Sleeping Dogs» را به بهترین شکل ممکن در پردهی نقرهای به تصویر بکشد. حتی گزارشهایی مبنی بر حضور کارگردانان نامآشنایی در حوزهی اکشن نیز به گوش میرسید و ترکیب گروهی قدرتمند پشت این پروژه، اشتیاق هواداران را دوچندان کرده بود.
با توجه به اظهارات اخیر دانی ین، اکنون مشخص شده است که همهی تلاشها و سرمایهگذاریهای اولیه برای تحقق این فیلم، راهی به جایی نبرده و پروژه رسماً متوقف شده است. ین در جملاتش اشاره کرد که هالیوود سازوکار پیچیدهای دارد و گاه حتی برای عناوینی با پتانسیل بالا نیز موانع بزرگی بر سر راه تولید پیش میآید. او تأکید کرد که سالها صبورانه برای به ثمر رسیدن این پروژه تلاش کرده، اما در نهایت موفق نشده است. این موضوع میتواند برای افرادی که از سال ۲۰۱۷ تا به امروز چشمانتظار روند پیشرفت فیلم بودند، ناامیدکننده باشد.
از سویی دیگر، نیل موریتز با سابقهی طولانی در تولید مجموعههای پرطرفداری همچون «سریع و خشن» و «مسافرخانه» (Hostel) توانسته است جایگاه مهمی در صنعت سینمای اکشن و ماجراجویی برای خود بسازد. انتخاب او بهعنوان تهیهکنندهی این اقتباس سینمایی سبب شده بود بسیاری از منتقدان و هواداران انتظار اثری پرهیجان، پرسروصدا و مملو از صحنههای تعقیب و گریز تماشایی را داشته باشند. با این حال، بهنظر میرسد حتی او نیز در نهایت نتوانسته است این پروژه را به جلو پیش ببرد.
فیلم «Sleeping Dogs» در صورت ساختهشدن میتوانست از فضای منحصربهفرد فرهنگ شرقی، موسیقیهای هیجانانگیز و بخشهای اکشن تأثیرگذار بهره ببرد. دنیای زیرزمینی تبهکاران هنگکنگ همواره موضوعی جذاب برای سینماگران بوده است و پیش از این نیز آثار موفقی مانند «مکالمات مخفیانه» (Infernal Affairs) یا «انتقامجویان» (The Raid) از بستر فرهنگ و مبارزات رزمی آسیایی الهام گرفتهاند و با استقبال علاقهمندان سینما مواجه شدهاند. از این رو، یک اقتباس وفادار به بازی اصلی قطعاً میتوانست تماشاگران زیادی را به خود جذب کند و حتی ادامهدار باشد.
اکنون، با کنسل شدن رسمی فیلم Sleeping Dogs، میراث «Sleeping Dogs» بیش از هر زمان دیگری محدود به همان بازی اصلی و نسخهی بازسازیشدهی نسل هشتمی آن میشود. هرچند همواره این احتمال وجود دارد که در آینده استودیوی دیگری یا تهیهکنندهای تازه دوباره به سراغ این IP برود و سعی کند اقتباسی شایسته از جهان آن تولید کند. همچنین ناگفته نماند که پتانسیل موجود در روایتهای بازی و دنیای خشونتبار و در عین حال جذاب آن، میتواند در فرمهای دیگر رسانهای نیز ادامه یابد. از کتابهای کمیک گرفته تا سریالهای تلویزیونی، راههای فراوانی برای بسط دادن قصهی «وی شن» وجود دارد.
به هر ترتیب، فعلاً هواداران باید با این واقعیت کنار بیایند که فیلم «Sleeping Dogs»، حداقل در فرم و قالبی که قبلاً معرفی شده بود، کنسل شده است. هرچند خبر لغو شدن یک اقتباس بزرگ همیشه ناخوشایند است، اما بسیاری امیدوارند دیدگاه خلاقانهی دانی ین، در فرصت دیگری، چه به شکل فیلمی مستقل و چه در قالب اثری الهامگرفته از «Sleeping Dogs»، روزی جان بگیرد و تماشاگران را با اکشن نفسگیر و روایت تیرهوتار دنیای تبهکاران هنگکنگ شگفتزده کند. تا آن زمان، تنها راه باقیمانده برای طرفداران، بازگشت به نسخهی اصلی بازی و مرور خاطرات تعقیب و گریزهای پرهیجان «وی شن» است.