پس از سالها شایعات و درخواستهای طرفداران، بالاخره کمپانی مایکروسافت به صورت رسمی تأیید کرد که در حال بررسی ساخت کنسول دستی ایکسباکس است. این خبر پس از مصاحبه اخیر فیل اسپنسر، مدیر عامل بخش گیمینگ مایکروسافت، با بلومبرگ منتشر شد که طی آن اسپنسر به صورت غیرمستقیم از احتمال تولید یک دستگاه دستی به سبک “استیم دک” پرده برداشت. اسپنسر اعلام کرد که انتظار میرود مایکروسافت در این حوزه حرکتی جدی انجام دهد.
در حالی که اسپنسر تأکید کرد که هنوز زمان مشخصی برای عرضه چنین دستگاهی تعیین نشده و احتمالاً تا چندین سال دیگر به بازار نخواهد آمد، این پروژه نشاندهنده تغییرات استراتژیک در سیاستهای بخش گیمینگ مایکروسافت است. او گفت که تیم سختافزار این کمپانی در حال بررسی دقیق بازار است تا تصمیمات لازم را برای توسعه و تولید این کنسول دستی بگیرد.
به گفته اسپنسر، هدف اصلی از این پروژه، شناخت بهتر نیازهای بازار و افزایش کیفیت تجربه بازیهای ایکسباکس بر روی دستگاههای قابل حمل است. او تصریح کرد که در کوتاهمدت، مایکروسافت به بهبود عملکرد اپلیکیشن ایکسباکس بر روی دستگاههای موجود تمرکز خواهد کرد. همچنین همکاری با تولیدکنندگان سختافزار به منظور بهینهسازی محصولاتشان با نرمافزار ایکسباکس، از اولویتهای اصلی این کمپانی است. این همکاریها به ایکسباکس این امکان را میدهد تا تجربه بازی در دستگاههای مختلف به بهترین شکل ممکن ارائه شود.
با این حال، اسپنسر در این مصاحبه گفت: “در بلندمدت، علاقه دارم که ما دستگاههای خودمان را بسازیم.” وی معتقد است که تیم سختافزاری مایکروسافت میتواند کارهای نوآورانهای در این زمینه انجام دهد، اما این تیم ابتدا باید از تجربیات و نیازهای فعلی بازار درس بگیرد و سپس به تولید یک دستگاه انحصاری دست بزند.
این خبر جدید در حالی منتشر میشود که پیش از این، سایت Windows Central در ماه مارس ادعا کرده بود که مایکروسافت بر روی پروتوتایپهای “کنسول دستی کاملاً بومی” کار میکند. در همان زمان، مصاحبهای از اسپنسر در سایت Polygon منتشر شد که در آن او از ویژگیهایی که دوست دارد در یک کنسول دستی ایکسباکس ببیند، سخن گفت. چند ماه بعد، در رویداد Xbox Games Showcase، اسپنسر در مصاحبهای با IGN اشاره کرد که ممکن است ساخت یک کنسول دستی ایکسباکس در دستور کار این کمپانی قرار گیرد.
این تأیید رسمی از سوی اسپنسر، نشاندهنده این است که مایکروسافت قصد دارد بیش از پیش در صنعت دستگاههای قابل حمل سرمایهگذاری کند و به دنبال آن است که به جای محدود کردن تجربه بازی به کنسولهای خانگی و رایانههای شخصی، امکانات بیشتری برای طرفداران ایکسباکس فراهم آورد.
تلاش مایکروسافت برای تولید کنسول دستی میتواند پیامدهای گستردهای در صنعت بازیهای ویدیویی داشته باشد. ورود این کمپانی به بازار دستگاههای دستی، رقابت را با کمپانیهایی همچون نینتندو و استیم دک افزایش خواهد داد. از آنجا که نینتندو با کنسول سوئیچ توانسته بازار دستگاههای قابل حمل را تحت سلطه خود درآورد، اضافه شدن مایکروسافت به این رقابت میتواند بازاری تازه و جذاب را برای علاقهمندان به گیمینگ ایجاد کند.
یکی از چالشهای اصلی مایکروسافت در این زمینه، ایجاد توازنی بین عملکرد دستگاه، قیمت، و بازیهایی است که میتواند ارائه کند. برخلاف کنسولهای خانگی ایکسباکس، کنسول دستی نیازمند طراحی کوچکتر، سبکتر، و همچنین دارای عمر باتری بالا است. همچنین این دستگاه باید بتواند از بازیهای محبوب ایکسباکس پشتیبانی کند تا بازیکنان تجربه مشابهی را در حالت دستی به دست آورند.
با توجه به اینکه استراتژی مایکروسافت در سالهای اخیر بیشتر به سمت تجربه بازیهای بینپلتفرمی و گسترش دسترسی به بازیهای ایکسباکس بر روی دستگاههای مختلف تغییر یافته، اضافه شدن یک کنسول دستی به محصولات این کمپانی، گام بزرگی در جهت تحقق این استراتژی خواهد بود. ایکسباکس در تلاش است تا دسترسی به بازیهای خود را برای تعداد بیشتری از بازیکنان فراهم آورد و از این طریق جایگاه خود را در صنعت بازیهای ویدیویی تقویت کند.
از سویی دیگر، مایکروسافت در حال سرمایهگذاری بر روی سرویسهای ابری خود نیز هست تا به بازیکنان این امکان را بدهد که از هر مکانی و با هر دستگاهی به بازیهای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. این بدان معنی است که کنسول دستی ایکسباکس میتواند با بهرهگیری از فناوریهای ابری، بازیهای با کیفیت بالا را بدون نیاز به سختافزار قدرتمند ارائه دهد.
این پروژه همچنین میتواند به توسعه بازیهای جدید و مخصوص برای دستگاههای قابل حمل منجر شود.