هممون میدونیم که مایکروسافت تو نسل جدید نتونسته به اندازهی دوتا رقیب دیگهاش یعنی نینتندو و سونی موفق عمل کنه و استودیوهای Xbox به هیچ وجه در مقابل استودیوهای پلیاستیشن در زمینهی تولید بازیهای انحصاری حرفی برای گفتن نداشتن. درحالی که سونی از ابتدای نسل تا به امروز، انحصاریهای خیلی خوبی از جمله The Last of Us Part 2، ریمیک Demon’s Souls، Spider-Man: Miles Morales، Horizon: Forbidden West و God of War Ragnarok رو برای کنسول PS5 منتشر کرده؛ استودیوهای مایکروسافت فقط تونستن Halo: Infinite و Redfall رو آمادهی انتشار کنن که متاسفانه اونا هم عملکرد خوبی نداشتن و خیلی زود با عدم استقبال طرفدارا و منتقدین روبرو شدن. حالا سوالی که پیش میاد اینه که آیا واقعا دیگه هیچ امیدی به مایکروسافت و استودیوهای Xbox نیست؟ آیا پروژهای تو این استودیوها درحال تولید هست که بتونیم به عنوان فرشتهی نجات Xbox بهش امیدوار باشیم؟ ظاهرا که همینطوره. مایکروسافت از پیش از شروع نسل جدید، استودیوهای زیادی رو تصاحب کرده و این روند رو حتی تو دو سه سال اخیر هم ادامه داده و تونسته شرکتهای بزرگی مثل Bethesda رو به همراه همهی استودیوهاش تصاحب کنه. در مجموع استودیوهای زیادی درحال حاضر مشغول ساخت بازی های انحصاری ایکس باکس هستن و طی چند سال آینده طبیعتا باید انتظار داشته باشیم که این بازیها منتشر بشن و یکم قاعدهیبازی رو به نفع مایکروسافت و Xbox تغییر بدن. اما این بازیها دقیقا چه عناوینی هستن و چرا میتونیم واسه نجات مایکروسافت از این وضعیت، بهشون امیدوار باشیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از این بازیها که کم کم داریم به انتشارشون نزدیک میشیم رو بهتون معرفی کنیم.
فهرست محتوا
Starfield
یجورایی میشه گفت یکی از مورد انتظارترین بازی های انحصاری ایکس باکس، موقعی که پروژهاش استارت خورد، اصلا انحصاریمایکروسافت نبود. بلکه با تصاحب Bethesda توسط مایکروسافت، این پروژه هم در انحصار پلتفرمهای مایکروسافت در اومده و حالا باید ببینیم چه سرنوشتی در انتظارشه. بازی Starfield پروژهی جاهطلبانه و بزرگ تاد هاوارد، خالق سری بازی Fallout به حساب میاد که مثل همهی ساختههای این بازیساز، قراره نقشآفرینی باشه. تیم سازندهی این بازی، سابقهی ساخت سری Fallout و The Elder Scrolls رو تو کارنامهی خودش داره و تو پروژهی استارفیلد تصمیم گرفتن همون گیمپلی نقشآفرینی و روایت چندشاخه و غیرقابل پیشبینی خودشون رو تو فضا و سیارههای دیگه روایت کنن. تو بازی استارفیلد شما به یک کشتی فضایی دسترسی دارید و میتونید بین سیارههای مختلف جابجا بشید. اگه جزئیات محیطی و شخصیت چندلایهی کاراکترها و محیط روایی داستان در حد و اندازهی ساختههای قبلی این استودیو باشه، میشه انتشار داشت تو بازی Starfield با یکی از بزرگترین و عمیقترین دنیاهایی که تابحال تو بازیهای ویدئویی تجربه کردیم، همراه خواهیم شد. فقط باید ببینیم که آیا همکاری با مایکروسافت، تاثیر منفیای روی پروسهی ساخت این بازی گذاشته یا اینکه تیم Bethesda مثل همیشه قراره یه نقشآفرینی خیلی بزرگ و جریانساز به دستمون برسونه؟
The Elder Scrolls 6
شاید با وجود بازیای مثل Starfield فعلا کسی به فکر سری Fallout نباشه، اما حس قشنگ و خاطرهساز حضور تو یه نقشآفرینی قرون وسطایی، تجربهایه که آخرین بار با بازی Skyrim باهاش میسر شده و حالا با گذشت همچین مدت طولانیای، طبیعیه که طرفدارا انتظار یه نسخهی جدید و امروزی از سری بازی موردعلاقهشون رو داشته باشن. اون هم سریای مثل The Elder Scrolls که تا قبل از اسکایریم، نسخههای جدیدش تو بازههای زمانی کوتاهتری منتشر میشدن و هرکدوم هم نسبت به نسخهی قبلی پیشرفت زیادی داشتن. ولی حالا 12 سال از انتشار اسکایریم میگذره و به جز آپدیتهای پیاپی The Elder Scrolls Online، هیچ خبری از یه دنبالهی جدید نیست. در هر صورت، بتسدا و مایکروسافت بهمون قول دادن که به زودی The Elder Scrolls 6 رو به دستمون برسونن. این بازی چند وقت پیش با یه تیزر رسمی رونمایی شد اما به عقیدهی خیلیها، واقعا خیلی زودتر از موعد این پروژه رونمایی شده و اگه به این همه سال زمان برای آمادهسازی احتیاج داشته، چرا انقدر زود معرفیش کردن؟ در هر صورت، بیاید از این بابت خوشحال باشیم که همچین پروژهی مورد انتظاری رو عجلهای وارد بازار نکردن و هرچقدر زمان لازم بوده، براش وقت گذاشتن. اینکه دیر یه بازی خوب به دستمون برسه خیلی بهتر از اینه که یه بازی ناقص رو زودتر به دستمون برسونن. به نظر شما اینطور نیست؟!
Fable
شاید شما یادتون نیاد، اما یه زمانی مایکروسافت یه فرنچایز نقشآفرینی با یه دنیای جادویی و قرون وسطایی داشت که خیلی هم پرطرفدار بود و بازیهای خیلی خوبی از همین سری منتشر شده بودن. اما متاسفانه چندین ساله که هیچ خبری از سری Fable نیست. ولی خوب ظاهرا مایکروسافت قصد داره تو همین نسل، بالاخره سری Fable رو احیا کنه و یه نسخهی جدید رو با کمک استودیوی Playground Games به انتشار برسونه. شاید اولین نگرانیای که در رابطه با بازی جدید Fable وجود داره، این باشه که مایکروسافت همچین پروژهای رو سپرده دست استودیوی Playground Games! اگه یادتون نمیاد، لازمه بگم این استودیو سازندهای سری Forza Horizon بوده و تقریبا میشه گفت به جز سبک ریسینگ تجربهای روی سبکهای دیگه نداره. حالا مایکروسافت یکی از گیمپلیمحورترین فرنچایزهاش رو که اتفاقا داستان خیلی غنی و عمیقی هم داره، به دست این استودیو سپرده و ما هم امیدواریم که این Fable جدید درست به اندازهی فورزاهایی که این تیم میسازه، خوب باشه. حداقل یکی از مواردی که با حضور استودیوی Playground Games ازش مطمئنیم، اینه که این استودیو به یه انجین خیلی قدرتمند و اختصاصی دسترسی داره و خیالمون راحته که بازی Fable از نظر فنی و گرافیکی قراره بازی خیلی خوبی باشه. فقط باید ببینیم که آیا این تیم میتونه از پس المانهای نقشآفرینی و روایی بازی هم بر بیاد یا اینکه صرفا قراره یه ویترین پرزرق و برق از مکانیزمای ناکارآمد و نه چندان سرگرمکننده برامون آماده کنن!
State of Decay 3
اولین نسخهی State of Decay واقعا بازی خیلی خوبی بود و تونست حسابی مورد استقبال منتقدین و گیمرها قرار بگیره. اما State of Decay 2 به عنوان یه بازی زامبیمحور با المانهای آنلاین و چندنفره، نتونست به اندازهی کافی خوب ظاهر بشه و خیلی زود از صحنهی دنیای گیم کنار رفت. اما متاسفانه یکی از سبکهایی که از زمان Left 4 Dead 2 جای خالیش حس میشه، همین سبک زامبیکشی چندنفرهاست که عناوین زیادی از جمله بازی World War Z سعی کردن این حفره رو پر کنن اما در نهایت شکست خوردن. حتی این اواخر بازی The Day Before هم به خاطر علاقهی زیاد گیمرها به بازیهای چندنفره و زامبیمحور، حسابی مورد استقبال قرار گرفته بود اما متاسفانه این یکی اصلا قبل از انتشار معلوم شد بازی چندان خوبی نیست و اکثر نمایشهایی هم که از بازی نشونمون میدن فیکن! حالا این وسط چشم امید خیلی از گیمرها به بازی State of Decay 3 دوخته شده تا شاید بتونه موفقیتهای نسخهی اولش رو تکرار کنه و یه زامبیکشی چندنفرهی واقعا سرگرم کننده رو به دستشون برسونه. یکی از عناوینی که این دسته از گیمرها واسه چند وقت اخیر بهش امیدوار شده بودن، بازی Redfall بود که متاسفانه اون هم بعد از انتشار نتونست نظر گیمرها رو جلب کنه و سازندههای بازی هم خیلی زود شکست بازی خودشون رو قبول کردن. حالا بیشتر از هر زمانی اکوسیستم Xbox به بازی State of Decay 3 احتیاج داره. فقط به شرط اینکه بازی واقعا خوبی باشه و از ایرادات نسخهی قبلی خودش به اندازهی کافی درس گرفته باشه.
Everwild از بازی های انحصاری ایکس باکس در آینده
بازی Everwild هم یکی دیگه از پروژههای انحصاری Xbox هست که مدت زیادی از رونماییش میگذره و به قدری این پروسه طولانی شده که این اواخر طرفدارها نگران شده بودن که نکنه اصلا پروژه کنسل شده! اما به تازگی استودیوی Rare اعلام کرده که دلیل طولانی شدن پروسهی ساخت Everwild این بوده که تمامیت بازی تو یک سال اخیر به طور کامل ریبوت شده و تغییرات زیادی در اون شکل گرفته. با این وجود به نظر میرسه پروسهی ساخت Everwild داره به خوبی جلو میره و مایکروسافت هم برنامه داره تو سال 2024 اون رو به انتشار برسونه.
بازی Everwild یه بازی اکشن و ماجراجوییه که تو یه دنیای جادویی با طبیعت سرسبز و رنگارنگ جریان پیدا میکنه. تو این بازی جهان خیلی بزرگی پیش روی شخصیت اصلی قرار میگیره و به بازیکن این اجازه داده میشه تا طیف وسیع و متنوعی از قدرتهای جادویی رو برای رسیدن به اهدافش به کار بگیره. با این وجود هنوز اطلاعات جزئی در رابطه با داستان بازی نداریم و با توجه به مدت نسبتا زیادی که از نمایش بازی گذشته و همچنین ریبوت شدن پروژه تو چند وقت اخیر، باید منتظر یه نمایش جدید از Everwild باشیم تا ببینیم این بازی تا چه اندازه نسبت به نمایش قبلیش تغییر کرده و در کل باید انتظار چه عنوانی رو از تیم بازیسازی استودیوی Rare داشته باشیم؟
Senua’s Saga: Hellblade 2
بازی Hellblade که تو سال 2017 منتشر شد، به عنوان یه پروژهی کوچیک و مستقل از استودیوی نینجا تئوری، ایدههای خیلی خلاقانه و جالبی رو تو خودش جا داده بود و خیلی زود مورد استقبال طیف وسیعی از گیمرها قرار گرفت. بعد از موفقیت چشمگیر این بازی، شرکت مایکروسافت استودیوی نینجا تئوری رو تصاحب کرد و قرار بر این شد تا دنبالهی این بازی تحت عنوان Senua’s Saga: Hellblade 2 به عنوان یکی از بازی های انحصاری ایکس باکس برای کنسولهای نسل نهمی Xbox Series X/S منتشر بشه. این بازی برای اولین بار تو مراسم E3 توسط مایکروسافت رونمایی شد و بعد از اون هم یک بار در جریان مراسم The Game Awards بخشهایی از گیمپلی این بازی به نمایش گذاشته شد. یکی از مواردی که در رابطه با نمایشهای این بازی گیمرها رو هیجانزده کرده، کیفیت بصری و جزئیات گرافیکی بسیار واقعگرایانهی این بازیه که باعث شده خیلیها فرق بین سکانسهای سینماتیک و قسمتهای مربوط به گیمپلی رو از همدیگه تشخیص ندن. در هر صورت باید ببینیم که آیا گرافیکی که تو نمایشهای Hellblade 2 وعده داده شده، نهایتا تو محصول نهایی هم به همین شکل باقی میمونه یا اینکه صرفا یه تلهی تبلیغاتیه و مایکروسافت ازش استفاده کرده تا کنسولهای خودش رو به فروش برسونه؟ در هر صورت بیصبرانه منتظریم تا Hellblade 2 منتشر بشه و ببینیم که آیا میتونه اسم خودش رو به عنوان یکی از بهترین انحصاریهای تاریخ مایکروسافت به ثبت برسونه و از همه مهمتر موفقیتهای نسخهی قبلی رو تکرار کنه؟!
درحال حاضر علاوه بر این 6 پروژه، عناوین خیلی بیشتری تو استودیوهای Xbox درحال تولیدن و هرکدوم از این بازی های انحصاری ایکس باکس میتونن در مقام یک ناجی واقعی برای پلتفرم Xbox ظاهر بشن. اما متاسفانه هنوز هیچ اطلاعاتی از این پروژهها نداریم و مایکروسافت هم هنوز به صورت رسمی این عناوین رو رونمایی نکرده. به نظر میرسه تو نزدیکترین موج از انتشار بازیهای انحصاری Xbox، شاهد انتشار این 6 بازی باشیم و هر پروژهی دیگهای که درحال حاضر تو استودیوهای فرستپارتی مایکروسافت درحال تولید هستن، قراره انتشارشون به موج بعدی انحصاریهای Xbox موکول بشه. یجورایی بعد از سالهای 2024 و 2025. چون با توجه به سرعت بسیار پایین مایکروسافت تو آمادهسازی پروژههای انحصاریش، ممکنه خیلی از همین بازیها هم انتشارشون تا سال 2025 یا حتی 2026 طول بکشه. در کل امیدواریم مایکروسافت زمان کافی رو در اختیار استودیوهای مختلفش قرار بده تا بازیهای خوبی رو به دست طرفدارهای Xbox برسونن. تا دیگه هیچوقت سرنوشتی که برای بازی Redfall رقم خورد، برای پروژههای دیگه اتفاق نیوفته.
نظر شما در رابطه با انحصاریهای Xbox تو سالهای آینده چیه؟ به نظرتون مایکروسافت میتونه با این پروژهها شانس موفقیت خودش رو در مقابل پلیاستیشن و نینتندو افزایش بده و چندتا انحصاری واقعا خوشساخت و سرگرمکننده رو واسه طرفدارهای Xbox آماده کنه؟
اگر دوست دارین علت اوضاع خراب مایکروسافت رو بدونین حتما سری هم به مقاله علت اوضاع خراب مایکروسافت بزنید.