آیا بهترین بازی سال 2024 قرار نیست در The Game Awards جایزه‌ای دریافت کند؟

بهترین بازی The Game Awards

مراسم The Game Awards همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود، اما قوانین جدید این مراسم، بسیاری از گیمرها و منتقدان را به واکنش واداشته است. بر اساس تغییرات اعلام شده، از این پس بسته‌های الحاقی (DLC) و توسعه‌دهنده‌ها (Expansion) نیز می‌توانند در رقابت برای جایزه “بهترین بازی سال” The Game Awards شرکت کنند. این تغییر به سرعت بحث‌برانگیز شده و سوالات بسیاری را در مورد انگیزه‌های پشت پرده این تصمیم برانگیخته است.

قانون جدید باعث شده تا آثاری چون Shadow of the Erdtree (بسته الحاقی بازی Elden Ring) و The Lake House شانس رقابت برای جایزه بهترین بازی سال را پیدا کنند. در حالی که این آثار به دلیل کیفیت بالای خود مورد تحسین قرار گرفته‌اند، بسیاری معتقدند که این تغییر قوانین غیرمنطقی و حتی تبعیض‌آمیز است. منتقدان بر این باورند که DLCها و Expansionها، به دلیل وابستگی به بازی‌های اصلی، نمی‌توانند معیارهای لازم برای رقابت در این دسته‌بندی را داشته باشند.

یکی از تئوری‌های مطرح شده این است که این قانون جدید به نوعی برای جلوگیری از موفقیت بازی Black Myth: Wukong در The Game Awards وضع شده است. این اثر چینی که به شدت مورد انتظار بود، پس از انتشار در سال 2024 با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. از همان ابتدای رونمایی، بازی با جلوه‌های بصری بی‌نظیر، گیم‌پلی عمیق و داستانی جذاب توجه جهانیان را جلب کرد. پس از انتشار، Black Myth: Wukong فروش قابل توجهی در مارکت‌هایی مانند استیم داشت و به یکی از موفق‌ترین بازی‌های سال تبدیل شد.

با این حال، این موفقیت بدون حاشیه نبوده است. برخی منابع ادعا می‌کنند که موفقیت این بازی واکنش دولت چین را نیز به همراه داشته و دولت این کشور به بازی‌سازان خود برای ورود به بازار غربی چراغ سبز نشان داده است. همین موضوع باعث شده تا برخی تصور کنند که تصمیم جدید جف کیلی و تیم او در The Game Awards، تلاشی برای کاهش نفوذ بازی‌های چینی در بازار غربی باشد.

ورود سیاست به صنعت بازی موضوع جدیدی نیست. از سال‌ها پیش، بازی‌های ویدئویی به عنوان یکی از رسانه‌های پرقدرت، نه تنها برای سرگرمی، بلکه برای انتقال پیام‌های فرهنگی و سیاسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مورد Black Myth: Wukong، برخی معتقدند که این اثر به نوعی نماینده رشد صنعت بازی‌های چین در سطح جهانی است و موفقیت آن می‌تواند تهدیدی برای سلطه بازی‌های غربی محسوب شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که چین در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای ارتقاء سطح کیفی بازی‌های خود انجام داده است. از نظر بسیاری، موفقیت Black Myth: Wukong می‌تواند الگویی برای دیگر بازی‌سازان چینی باشد و راه را برای حضور پررنگ‌تر آن‌ها در بازار بین‌المللی باز کند.

با وجود حواشی و احتمالات مطرح شده، Black Myth: Wukong همچنان شانس زیادی برای جلب توجه مخاطبان و منتقدان دارد. این بازی نه تنها از نظر فنی و هنری در سطح بسیار بالایی قرار دارد، بلکه توانسته استانداردهای جدیدی را برای بازی‌های اکشن-نقش‌آفرینی تعریف کند. اگرچه ممکن است قانون جدید The Game Awards مانع از برنده شدن این بازی در این مراسم شود، اما نمی‌توان انکار کرد که این اثر جایگاه ویژه‌ای در میان بازی‌های سال 2024 پیدا کرده است.

از سوی دیگر، قانون جدید می‌تواند باعث شود که توجه به آثار مستقل و غیرغربی کمتر شود، چرا که رقابت با DLCهایی چون Shadow of the Erdtree، که پشتوانه موفقیت جهانی Elden Ring را دارد، کار آسانی نیست. با این حال، Black Myth: Wukong به دلیل داستان جذاب و طراحی منحصر به فرد خود، همچنان توانایی رقابت با بزرگ‌ترین عناوین سال را دارد.

تصمیم جدید تیم The Game Awards برای اضافه کردن DLCها و Expansionها به رقابت بهترین بازی سال، سوالات زیادی در مورد عدالت و شفافیت این مراسم ایجاد کرده است. در حالی که برخی این تصمیم را به عنوان گامی برای بازتعریف استانداردهای صنعت بازی می‌بینند، دیگران آن را حرکتی سیاسی برای جلوگیری از موفقیت Black Myth: Wukong و دیگر بازی‌های غیرغربی می‌دانند.

در نهایت، باید دید که این تغییرات چگونه بر روند مراسم و انتخاب بهترین بازی سال تأثیر خواهد گذاشت. آیا تصمیم جدید باعث جذاب‌تر شدن رقابت‌ها خواهد شد، یا به حاشیه‌های بیشتری دامن خواهد زد؟ تنها زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در رسانه های دیگر دنبال کنید