در جدیدترین رویدادی که پیرامون دنیای کمیک و بازیهای ویدیویی جریان دارد، suicide squad داستان مرگ بتمن را دوباره نویسی میکنددر اتفاقی غافلگیرکننده اعلام کردهاند که مرگ بتمن و اعضای لیگ عدالت در واقعیت رخ نداده است. این خبر بهگونهای منتشر شد که نشان میدهد سوئیساید اسکواد بهاشتباه کلونهایی از قهرمانان دنیای دیسی را نابود کرده است؛ کلونهایی که توسط برینیاک ساخته شده بودند، این موضوع میتواند تمام تصورات قبلی هواداران را در مورد وقایع اخیر در بازیها و کمیکهای مرتبط بهشکل قابل توجهی دستخوش تغییر کند، حال، بسیاری از طرفداران و فعالان حوزهی سرگرمی بر این باورند که این چرخش داستانی بزرگ، در نهایت ممکن است بستر را برای بازگشت بتمن بهعنوان یکی از مهمترین شخصیتهای دنیای بازیهای ویدیویی فراهم کند و حتی ساخت نسخههای جدید سری Batman Arkham را نیز امکانپذیر سازد.
از زمانی که Suicide Squad با محوریت «کشتن لیگ عدالت» در تیزرها و تریلرهای متعدد معرفی شد، هواداران دنیای دیسی در تبوتاب آن بودند تا ببینند چگونه گروهی از ضدقهرمانان میتوانند بر قهرمانانی چون سوپرمن، واندرومن، فلش و حتی بتمن غلبه کنند، تریلرهای اولیه صحنههایی شوکهکننده از مرگ یا شکست قهرمانان را به تصویر میکشید. در همان زمان، بسیاری نگران بودند که با مرگ و حذف قهرمانانی مانند بتمن، مسیر داستانی دنیای دیسی در بازیهای ویدیویی به بنبست برسد. اما اکنون مشخص شده است که این وقایع، صرفاً حول نابودی نسخههای جعلی و شبیهسازیشدهی قهرمانان اتفاق افتاده و شخصیتهای اصلی هنوز زنده هستند.
در اپیزود تازهای که از ماجراجوییهای Suicide Squad منتشر شده، داستان با تمرکز بر منشأ کلونها، نقش برینیاک در تولید آنها و طرحهای پشت پردهی او ادامه مییابد. طبق اطلاعات افشاشده، سوئیساید اسکواد تحت فرمان آماندا والر (Amanda Waller) تصور میکرد که در حال نابود کردن قهرمانان واقعی لیگ عدالت است، اما حقیقت این است که برینیاک برای ایجاد هرجومرج بیشتر و تحت سلطه درآوردن دنیا، در سکوت کلونی دقیق از این قهرمانان ساخته بود. از این رو، گروه ضدقهرمانان دیسی که مأموریت «سخت و گریزناپذیر» خود را انجام میدادند، عملاً ابزاری شدند تا دست برینیاک را در تسلط بر سیاره بازتر کنند.
این افشاگری نهتنها دنیای کمیک و داستانهای جانبی مرتبط را به هم ریخته، بلکه میتواند تأثیرات چشمگیری بر دنیای بازیهای ویدیویی دیسی و بهخصوص مجموعهی آرکام (Arkham) از استودیوی راکاستدی (Rocksteady) داشته باشد. پس از انتشار موفق سهگانهی اصلی Batman Arkham یعنی Arkham Asylum، Arkham City و Arkham Knight، شرکت دیسی و برادران وارنر (WB) با همکاری راکاستدی، جهان گستردهای از داستانها را در اختیار طرفداران قرار دادند که در نهایت، بتمن را با سرنوشتی مبهم رها میکرد. بسیاری از هواداران باور داشتند که با پایانی که در بازی Batman: Arkham Knight نشان داده شد، پروندهی ماجراجوییهای شوالیه تاریکی در قالب این سبک از بازیها بسته شده است.
با این حال، اکنون که مشخص شده بتمن و قهرمانان دیگر کاملاً نابود نشدهاند و تنها قربانی یک حقهی کلونسازی توسط برینیاک بودهاند، راه برای ادامهی داستان در جهان آرکام نیز هموارتر از گذشته به نظر میرسد. از نگاهی دیگر، اگر Rocksteady تصمیم بگیرد دوباره به سراغ شخصیت نمادین بتمن و ماجراهای پر رمز و راز او برود، فضای داستانی تازهتری را در اختیار دارد. چرخش داستانی جدید میتواند بهانهای برای روایت ماجراجوییهایی نو از بتمن باشد؛ قصههایی که برخلاف مسیر سابق که به ظاهر پایانی تلخ در Arkham Knight داشت، اکنون میتوانند حیاتی تازه پیدا کنند.
بهعلاوه، این احتمال وجود دارد که روایت جدید دنیای دیسی در بازی Suicide Squad: Kill the Justice League (که از همان ابتدا با مشارکت راکاستدی معرفی شد) بخشی از سیاستهای کلان شرکت دیسی برای بازسازی خط زمانی یا ایجاد دنیایی واحد در بازیها و کمیکها باشد. در این میان، نباید فراموش کرد که هواداران بتمن همواره تشنهی تجربهی یک بازی باکیفیت دیگر در جهان آرکام هستند. موفقیت بینظیر نسخههای گذشتهی آرکام و تحسین فراوانی که از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کردند، نشان داده است که همچنان پتانسیل بالایی در پرداخت به داستانهای بتمن وجود دارد.
از منظر بازاریابی و تجاری نیز، بازگشت بتمن آن هم در قالب سری جدید Arkham میتواند حرکتی بسیار سودآور برای برادران وارنر و استودیوی راکاستدی باشد. سری آرکام از موفقترین عناوین دنیای بازیهای ابرقهرمانی بهشمار میرود و همواره بهخاطر گیمپلی خلاقانه، داستانپردازی تاریک و فضای منحصربهفرد گاتهام، تحسین شده است. از سوی دیگر، شیوهی پرداختن به ضدقهرمانان در عنوان Suicide Squad نشان داد که میتوان از شخصیتهای کمتر استفادهشده نیز بهره برد و قصههای تازهای خلق کرد که با سلیقهی قشر وسیعتری از گیمرها همخوانی داشته باشد.
بسیاری بر این باورند که در دنیای مدرن بازیهای ویدیویی، فرصتهای خلق جهانهای سینمایی-بازی (Game Cinematic Universe) بینهایت است؛ بهخصوص که مارول در سالهای اخیر با عناوینی مانند Marvel’s Spider-Man و Marvel’s Guardians of the Galaxy موفق به برقراری تعامل مؤثر بین کمیکها، سینما و صنعت بازی شده است. حال استودیوهای دیسی میتوانند با ترمیم و انسجام داستانی، نشانههای روشنی از حضور طولانیمدت قهرمانان بزرگ، بهویژه بتمن، در میدان بازیها و رسانههای چندگانه ارائه دهند. این رویکرد نهتنها میتواند به احیای احتمالی سری آرکام یا شروع خط داستانی جدیدی برای بتمن منجر شود، بلکه میتواند راه را برای ساخت عناوین تکمیلی با حضور سایر اعضای لیگ عدالت نیز هموار سازد.
در نهایت، باید دید که آیا راکاستدی و ناشران دنیای دیسی بعد از suicide squad مرگ بتمن واقعاً قصد دارند از این فرصت برای زنده کردن مجدد شوالیه تاریکی در جهان آرکام استفاده کنند یا خیر، گرچه هنوز تأیید رسمی دربارهی ساخت یک بازی جدید با محوریت بتمن داده نشده، اما نشانهها حکایت از علاقهی دوبارهی دیسی به روایتی گسترده و آیندهدار دارد، در عین حال، نباید فراموش کرد که چنین اقداماتی نیازمند هماهنگی دقیق با سایر پروژهها و اولویتهای داستانی شرکت دیسی در کمیکها، انیمیشنها و فیلمهای سینمایی است، با این حال، هواداران بتمن امید دارند که این، مرگ نادرست، تنها آغازی باشد برای روایتهای بزرگتر و جذابتر در دنیای بازیهای دیسی، اگر این پیشبینیها درست باشند، میتوان امیدوار بود که بتمن با قصهای قویتر و شاید با دشمنانی مرگبارتر از قبل بازگردد و راکاستدی نیز با الهام از موفقیتهای گذشته، بتواند شاهکاری درخور نام «شوالیه تاریکی» خلق کند.