در گزارش جدیدی که بر اساس دادههای استیم منتشر گردیده، مشخص شده است که ارزش کلی بازیهای خریداریشده توسط کاربران اما انجامنشده به بیش از 19 میلیارد دلار رسیده است. این یافتهها نشاندهنده یکی از عجایب بازار بازیهای ویدئویی است، جایی که تبلیغات هوشمندانه و استراتژیهای بازاریابی پیچیده تأثیر عمدهای بر رفتار خریداران دارد.
استیم، بهعنوان بزرگترین پلتفرم توزیع دیجیتالی بازیهای ویدئویی، با استفاده از الگوهای دادهای پیچیده و تبلیغات متناسب با علایق کاربران، توانسته است به این موفقیت دست یابد. تبلیغات مختلف برای جذب کاربران در دورههای تخفیفات ویژه، مانند حراجهای فصلی، نقش کلیدی در این پدیده داشته است.
یکی از جالبترین نکات این گزارش، تأثیر روانشناختی فروش جمعی بر گیمرهاست. زمانی که دوستان در شبکههای اجتماعی یکدیگر تصمیم به خرید یک بازی میگیرند، احتمال اینکه دیگران نیز بدون توجه به نیاز واقعی یا علاقه به بازی آن را خریداری کنند، افزایش مییابد. این پدیده که بهعنوان “خرید از روی فومو (ترس از دست دادن)” شناخته میشود، در میان گیمرها بسیار شایع است.
علاوه بر این، تخفیفات عمیق ارائهشده توسط استیم نیز موجب شده تا بسیاری از کاربران بازیهایی را خریداری کنند که شاید هرگز زمانی برای تجربه آنها اختصاص ندهند. این مسئله بهویژه در مورد بازیهای با حجم دانلود بالا که نیازمند زمان و تلاش برای دانلود هستند، بیشتر به چشم میخورد.
استراتژیهای قیمتگذاری و تبلیغات استیم بهگونهای طراحی شدهاند که کاربران را به خرید ترغیب کنند، حتی اگر آنها نیاز واقعی یا علاقهای به بازی نداشته باشند. این تکنیکها، که شامل ارائه نسخههای Deluxe یا اکسکلوسیو با محتویات اضافی و محدود هستند، به طور مؤثری کاربران را به خریدهای بیشتر سوق میدهند.
در پایان این گزارش 19 میلیارد دلاری بازی خاک کرده استیم، به یک جنبه جذاب و تقریباً طنزآمیز اشاره دارد: پدیده انباشت بازیهای خریداریشده ولی انجامنشده که معمولاً در بین گیمرها به عنوان یک شوخی شناخته شده و گویا قرار نیست هیچوقت پایان پذیرد. این موضوع نشاندهنده یک الگوی رفتاری است که در آن کاربران اغلب تحت تأثیر هیجانات لحظهای و فشارهای اجتماعی قرار میگیرند و بازیها را خریداری میکنند، بدون اینکه واقعاً قصد داشته باشند که آنها را تجربه کنند.