در هفتههای اخیر، خبر انتشار یک ماد جدید برای بازی «Grand Theft Auto V» با نام «Liberty City Preservation Project» سر و صدای زیادی به پا کرد، این ماد که در ابتدای ماه جاری میلادی توسط تیم «World Travel» عرضه شد، نقشهی کامل شهر لیبرتی (مربوط به بازی «GTA IV») را بهصورت قابل بازی وارد GTA V میکرد و امکان قدم گذاشتن در خیابانهای خاطرهانگیز آن را برای طرفداران فراهم میساخت، هدف اصلی طراحان ماد، خلق تجربهای بود که بازیکنان را دوباره به حالوهوای «GTA IV» ببرد؛ از رانندگی در بزرگراههای شلوغ تا قدمزدن در محلههایی که زمانی شخصیت نیکو بلیک در آنها رفتوآمد داشت، اما اکنون گزارشها حاکی از آن است که راکاستار از تیم توسعهدهنده درخواست کرده تا این پروژه را متوقف کنند و سازندگان نیز ماد را از دسترس خارج کردهاند.
طبق بیانیهای که «nkjellman»، یکی از اعضای اصلی تیم سازنده ماد، در دیسکورد منتشر کرده، دلیل اصلی توقف کار «Liberty City Preservation Project» گفتگوهایی است که میان آنها و نمایندگان راکاستار انجام شده است. وی توضیح داد: «بهدلیل توجه غیرمنتظرهای که پروژه ما دریافت کرد و همچنین پس از صحبت با راکاستار، تصمیم گرفتیم ماد لیبرتیسیتی را پایین بکشیم.» او همچنین از همهی افرادی که در طول این مدت از پروژه حمایت کرده بودند، قدردانی کرد و گفت که تیمش همچنان به ساخت مادهای دیگر برای سری «Grand Theft Auto» علاقهمند خواهد ماند. هرچند او بهطور مستقیم اشاره نکرد که چه مسئلهای خشم راکاستار را برانگیخته، اما سابقهی استودیو نشان میدهد که هرگاه ماد یا پروژهای مبتنی بر انتقال داراییهای یک نسخه از GTA به نسخه دیگر باشد، با مخالفت جدی و فوری مواجه میشود.
راکاستار سالهاست که موضع مشخصی در برابر مادهای تکنفره دارد: تا زمانی که مادها جنبهی تجاری نداشته و حقوق مالکیت معنوی شرکتهای دیگر را نقض نکنند، مشکلی با آنها نخواهد داشت. اما استفاده از نقشهها، مدلها و داراییهای رسمی راکاستار در پروژههای طرفساز، هرچند بهصورت رایگان نیز منتشر شوند، برای این شرکت خط قرمزی محسوب میشود. این سیاست در سال ۲۰۱۷ نیز بهوضوح مشاهده شد؛ زمانی که ماد «Liberty City in GTA V» ارائه شد و بلافاصله با واکنش حقوقی راکاستار روبهرو گردید. در آن مقطع، شرکت با صراحت اعلام کرد که انتقال شهرهای مجموعه GTA از یک نسخه به نسخهی دیگر، نقض قوانین آنهاست و بهتر است مادسازان به سمت ایدههای دیگر بروند.
اما ماجرای امسال، یعنی «Liberty City Preservation Project»، ابعاد گستردهتری داشت و از سال ۲۰۱۸ زیر نظر تیم «World Travel» در حال توسعه بود. از همان زمان نیز در محافل طرفداری GTA زمزمههایی دربارهی این پروژه و چشمانداز آن به گوش میرسید. حتی پیش از انتشار نسخهی نهایی، افراد زیادی در یوتیوب و شبکههای اجتماعی، دمویی از بخشهای مختلف نقشهی لیبرتی را به نمایش گذاشتند. جلوههای نوری بهبودیافته، بافتهای باکیفیت، ترافیک شهری، آبوهوای متنوع و حتی سناریوهای تازه، از جمله ویژگیهایی بود که باعث شد ماد مذکور در میان هواداران بسیار محبوب شود. برخی از علاقهمندان هم امیدوار بودند که این ماد به زودی فضای آنلاین بازی یعنی «GTA Online» را نیز پشتیبانی کند تا امکان تعامل چندنفره در شهر لیبرتی فراهم شود.
بااینحال، استقبال پرشور بازیکنان، چندان بهنفع سازندگان پروژه تمام نشد؛ زیرا توجه بیشازحد رسانهها و کاربران به این ماد باعث جلب نظر راکاستار شد و تیم سازنده ناچار شد آن را از دسترس خارج کند. تاریخ نشان داده که راکاستار حساسیت ویژهای نسبت به محتوایی دارد که در ظاهر از اموال فکری خود شرکت برای ساخت اثری جدید استفاده میکند. در واقع، اگرچه این کمپانی همواره تاکید میکند که قصد ندارد در مسیر خلاقیت مادسازان مزاحمتی ایجاد کند، اما وقتی پای انتقال محتوای انحصاری یا حق مالکیت معنوی در میان باشد، واکنش سختگیرانهای نشان میدهد و راه ادامهی چنین پروژههایی را میبندد.
عدهای از تحلیلگران معتقدند شاید یکی از دلایل این واکنش، احتمال توسعهی ریمستر رسمی «GTA IV» توسط راکاستار است. در سال ۲۰۲۲، شایعاتی مبنی بر کار کردن این شرکت روی نسخهی ریمستر از ماجراجویی نیکو بلیک شنیده شد؛ گرچه بعدها گفته شد این طرح، بهخاطر بازخورد منفی طرفداران به «GTA: The Trilogy – The Definitive Edition» موقتاً کنار گذاشته شده است. بااینوجود، گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه راکاستار ریمستر «Red Dead Redemption» را نیز ابتدا لغو کرده بود، اما در سال ۲۰۲۳ این نسخه را عرضه کرد. بنابراین، احتمال دارد پروژهی ریمستر «GTA IV» هنوز زنده باشد و راکاستار تمایل نداشته باشد که مادهای مشابه، پیش از زمانبندی رسمی شرکت، محتوایی مشابه را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
از سوی دیگر، سال ۲۰۲۵ نیز برای سری «GTA» سال بسیار مهمی خواهد بود؛ زیرا طبق شایعات فراوان و البته گمانهزنیهای قابل اتکا، انتشار «GTA VI» برای این سال برنامهریزی شده است. اگر قرار باشد نسخهی جدیدی از GTA IV نیز تا آن زمان بازسازی شود یا ماد برای GTA V در راه باشد، مسلماً راکاستار نمیخواهد مادی بلندپروازانه با نقشهی کامل لیبرتیسیتی، حجم توجهات و برنامههای بازاریابیاش را تحتالشعاع قرار دهد.
از نگاه علاقهمندان و مادسازان، این اتفاق گرچه ناامیدکننده بهنظر میرسد، اما چندان هم غیرمنتظره نیست. راکاستار در طول سالهای اخیر بارها خواسته است که به محدودیتها و چهارچوبهای رسمی این شرکت توجه شود. در طرف مقابل، بسیاری از هواداران وفادار GTA خواهان آزادی بیشتر مادسازان هستند تا بتوانند خلاقیت خود را در دنیای گستردهی این مجموعه پیاده کنند. به باور بسیاری از آنها، تلاشهای تیمهایی نظیر «World Travel» به حفظ هویت نوستالژیک سری و بالا نگهداشتن تب و تاب هواداری کمک میکند؛ هرچند که از دید راکاستار ممکن است این قبیل پروژهها با برنامههای رسمی شرکت تداخل داشته باشند.
در نهایت، آنچه روشن است این که «Liberty City Preservation Project» دیگر در دسترس نخواهد بود و باید دید آیا تیم سازنده میتواند در آینده، پروژهی مشابهی را در قالبی متفاوت یا با کسب اجازهی رسمی از راکاستار ارائه دهد یا نه. فعلاً که «nkjellman» و همکارانش ترجیح دادهاند راه امنتری در پیش گیرند و از این جدال حقوقی کنارهگیری کنند. بااینحال، تجربه ثابت کرده که جامعهی مادسازان، حتی با وجود سختگیریهای راکاستار، دست از خلاقیت برنمیدارد و هر زمان که فرصتی داشته باشد، ایدههای بلندپروازانهی خود را به دنیای GTA تزریق میکند. باید منتظر ماند و دید در آیندهی نزدیک، چه پروژههایی سر برمیآورند و آیا هیچیک از آنها میتواند جای خالی شهر لیبرتی را که اکنون باری دیگر به اجبار خاموش شده است، پر کند یا خیر.