پنجشنبهای که گذشت، سونی بعد از تقریبا 18 ماه بالاخره یه شوکیس جدید برگزار کرد و یه چشم انداز جدید از چند ماه آیندهی پلتفرم پلیاستیشن رو بهمون نشون داد.اما همونطور که خیلی از گیمرها تو فضای مجازی بهش اشاره میکنن و احتمالا خودتون هم متوجهش شدید، سونی نتونست اونطور که باید، انتظارات طرفدارای دوآتیشهی بازیهای انحصاریش رو برآورده کنه. طرفدارای پلیاستیشن همیشه عادت دارن که تو شوکیسهای مهم پلیاستیشن، بازیهای انحصاری ببینن و از پروژههای جدید استودیوهای فرستپارتی (First-Party) پلیاستیشن باخبر بشن. اما تو شوکیس اخیر پلیاستیشن، تقریبا میشه گفت خبری از استودیوهای اصلی پلیاستیشن نبود و به جز Marvel’s Spider-Man 2 که دو سال پیش معرفی شده بود، انحصاری بزرگ دیگهای رو ندیدیم. همین موضوع باعث شده خیلی از طرفدارای پلیاستیشن به فکر بیوفتن و دنبال دلیلش بگردن که چرا سونی پروژههای انحصاری جدیدش رو تو این شوکیس به نمایش نذاشت؟
اول از همه اصلا باید به این سوال جواب بدیم که چرا از سونی انتظار داشتیم انحصارهای جدیدش رو بهمون نشون بده؟ در حال حاضر، بزرگترین پروژهی انحصاری پلیاستیشن که چندین نمایش ازش منتشر شده و رسما داره پروسهی تبلیغاتی خودش رو طی میکنه، همون Spider-Man 2 هستش که میدونیم قراره تو همین سال 2023 منتشر بشه. اما برای سال 2024 و بعد از اون، سونی هیچ پروژهی جدید رو معرفی نکرده. با اینکه قبل از این همیشه یکی دو سال قبل از انتشار بازیهای انحصاریش، حسابی با رونماییهای غافلگیرکنندهش همه رو هایپ میکرد و طرفدارای پلیاستیشن هم میدونستن که تا یکی دو سال آینده، قراره چه بازیهایی به دستشون برسه. درحال حاضر میدونیم که استودیوهای فرست پارتی پلیاستیشن، دارن روی پروژههای خیلی زیادی کار میکنن و تعدادی از این پروژهها هم قبل از این از سمت سونی به صورت رسمی تایید شدن. برای مثال بازی Ghost of Tsushima 2 یکی از انحصاریهای شدیدا مورد انتظار پلیاستیشنه که سونی چند وقت پیش رسما اعلام کرد استودیوی ساکر پانچ داره مراحل تولیدش رو به صورت جدی جلو میبره. یا بازی Wolverine که به طرز کاملا غیرمنتظرهای خیلی زودتر از موعد از سمت استودیوی Insomniac Games معرفی شد و از اون موقع هیچ خبری ازش نداریم. موقعی که بازی وولورین معرفی شد، هممون میدونستیم که قرار نیست به این زودیا چیزی ازش بشنویم چون استودیوی Insomniac همزمان داره روی Spider-Man 2 کار میکنه و حداقل یک سال باید از انتشار Spider-Man 2 بگذره تا نوبت به Wolverine برسه. اما حالا که کمتر از 6 ماه تا انتشار این بازی فاصله داریم، به نظر میرسید سونی بتونه یه نمایش کاملتر از بازی وولورین بهمون نشون بده.
یکی دیگه از پروژههای انحصاری پلیاستیشن که شدیدا جالی خالیش احساس میشد و طرفدارای سونی تقریبا اطمینان داشتن که قراره این بازی بالاخره به نمایش در بیاد، بازی آنلاین و مولتیپلیر استودیوی ناتی داگ هستش که در واقع دنبالهی بخش چندنفرهی بازی The Last of Us یا همون Factions به حساب میاد. اولش قرار بود Factions 2 به عنوان محتوای چندنفره و آنلاین بازی The Last of Us Part 2، مثل نسخهی قبلی در کنار همین بازی منتشر بشه. اما به مرور زمان استودیوی ناتی داگ ایدههای بیشتری رو به Faction 2 اضافه کرد و اونقدری این پروژه بزرگ شد که تصمیم گرفتن بازی The Last of Us Part 2 رو بدون بخش چندنفره منتشر کنن، و Factions 2 رو هم در قالب یک پروژهی کاملا مجزا، به عنوان اولین بازی AAA آنلاین و چندنفرهی استودیوی ناتی داگ، با یکم تاخیر به انتشار برسونن. چند روز قبل از برگزاری شوکیس جدید پلیاستیشن، گزارشایی از سمت سونی منتشر شده بود که نشون میداد سونی قصد داره بیشتر از قبل روی بازیهای چندنفره و آنلاین مانور بده و برنامهاش اینه که تو این شوکیس جدید، چندتا پروژهی سرویسمحور و چندنفره برای پلیاستیشن5 معرفی کنه. با خوندن این گزارش، تقریبا مطمئن شده بودیم که سونی بالاخره میخواد یه رونمایی مفصل و کامل از Factions 2 داشته باشه. اما متاسفانه باز هم این اتفاق نیوفتاد و عوضش یکی دوتا بازی آنلاین دیگه واسه پلیاستیش5 معرفی شدن مثل بازی FairgameS و نسخهی جدید بازی Marathon از استودیوی بانجی.
اما واقعا دلیلش چی بود که سونی انحصاریهای بزرگ و شدیدا مورد انتظاری مثل Ghost of Tsushima 2، Wolverine، Factions 2 و یا حتی Death Stranding 2 رو بهمون نشون نداد؟ البته Death Stranding 2 رو که طبق رفاقت صمیمی بین هیدئو کوجیما و جیف کیلی، باید تو Game Awards پیش رو انتظار به نمایش در اومدنش رو داشته باشیم! تازه علاوه بر همهی این پروژهها، تعدادی از استودیوهای سونی هستن که چند ساله دارن روی پروژههای جدیدشون کار میکنن و هیچ اطلاعی از بازیهایی که قراره منتشر کنن نداریم. مثل پروژهی جدید Sony Bend Studio! این استودیو آخرین بار بعد از سالها غیبت، بازی Days Gone رو تو سال 2019 منتشر کرد و هنوز خبری ازش نیست. با توجه به استقبال نه چندان خوب منتقدین از بازی Days Gone، به نظر میرسه سونی قرار نیست به سازندههای این بازی اجازهی ساخت یه دنبالهی جدید رو بده. اما بعد از گذشت 4 سال به نظر میرسید وقتش رسیده باشه که این استودیو بخواد از یه IP جدید رونمایی کنه یا حتی یه پروژهی رویایی مثل نسخهی جدید سری سایفون فیلتر رو بهمون نشون بده.
خیلیها نظرشون اینه که سونی به خاطر وضعیت فعلی مایکروسافت فعلا دست نگه داشت و بازیهای جدیدش رو رونمایی نکرد و در عوض تصمیم گرفت چندتا از بازیهای مولتیپلتفرم خیلی خوبی رو که قراره تو چند ماه آینده برای PS5 و بقیهی پلتفرمها منتشر بشن، به نمایش بذاره. وضعیت فعلی مایکروسافت رو حقیقتا میشه پیچیدهترین و بدترین دوران تو تاریخ Xbox دونست. از یه طرف معاملهی مایکروسافت با اکتیویژن – بلیزارد همچنان در هالهای از ابهامه و فشارهای سونی و همچنین مخالفت انگلستان با این معامله، باعث شده مایکروسافت شرایط خیلی سختی رو متحمل بشه و نتونه درست روی پروژههای آیندهی خودش با همکاری استودیوهای اکتیویژن و بلیزارد برنامهریزی کنه. همین موضوع باعث شده سونی یه مدت صبر کنه تا ببینه نتیجهی این معامله چی میشه. شاید برای خیلی از شما این دوتا مورد تقریبا بیربط به نظر برسن، اما قطعی شدن یا نشدن تصاحب کامل اکتیویژن – بلیزارد توسط مایکروسافت، تاثیر خیلی زیادی روی سیاستهای شرکتهای دیگه، الالخصوص سونی و پلیاستیشن داره. ظاهرا بعد از چندین ماه کشمکش، به نظر میرسه بالاخره قراره یه اعلامیهی رسمی از نتیجهی قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن – بلیزارد دریافت کنیم. پس طبیعیه که سونی بخواد یه چند ماهی صبر کنه تا تکلیف مایکروسافت روشن بشه و بعدش از فاز جدید انحصاریهای خودش برای انتشار تو یکی دو سال آینده، رونمایی کنه.
از یه طرف دیگه، عملکرد واقعا ضعیف و ناامیدکنندهی مایکروسافت تو تولید و انتشار انحصاریهای خوب واسه نسل جدید کنسولهای Xbox، باعث شده رقابت بین انحصاریهای پلیاستیشن و Xbox خیلی کم بشه و سونی هم زیاد واسه رونمایی و انتشار انحصاریهای جدید عجله نکنه. همیشه گفتیم که رقابتهای تنگاتنگ و سالم بین شرکتهای بزرگ بازیسازی، بیشتر از هرکسی به نفع خود گیمرهاست و باعث میشه بازیهای بهتری به دستمون برسه. اما وقتی یکی از قطبهای بزرگ صنعت گیم مثل مایکروسافت و Xbox، چندین ساله که هیچ بازی انحصاری خوبی رو واسه پلتفرمهای خودش منتشر نکرده، میبینیم که کمکم بازار داغ بازیهای انحصاری هم سردتر و سردتر میشه و در طول سال، انحصاریهای خیلی کمتری رو روی پلتفرمهای دیگه از جمله پلیاستیشن و نینتندو میبینیم. حتی نینتندویی که هر سال یه سوپر ماریوی جدید رو در کنار چندین IP جدید و خفن منتشر میکرد، امسال تنها به بازی The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom بسنده کرده و واقعا لازم نمیدونه بخواد برای رو بورس باقی موندن نینتندو سوئیچ و بازیهای خودش، عناوین بیشتری رو به انتشار برسونه.
دیدید که چجوری فقط تو دو سه سال، عملکرد ضعیف کمپانی بزرگی مثل مایکروسافت، تاثیر خیلی زیادی روی کمپانیهای دیگه میذاره و در مجموع باعث میشه بازیهای خوب کمتری به دست گیمرها برسه. در خوشبینانهترین حالت ممکن میشه انتظار داشت هم نتیجهی قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن – بلیزارد مشخص بشه و بعدش مایکروسافت یه رونمایی مفصل از پروژههای انحصاری Xbox واسه یکی دو سال آینده داشته باشه، هم بازی Starfield به عنوان اولین و بزرگترین پروژهی انحصاری مشترک بین مایکروسافت و Bethesda، خیلی خیلی خوب ظاهر بشه و حسابی منتقدین و طرفدارهای Xbox رو راضی نگه داره. وگرنه باور کنید اگه استارفیلد هم بخواد مثل Redfall و Halo Infinite گند بزنه و بازی خوبی از آب در نیاد، به جرات میتونم بگم نسل جدید کنسولهای Xbox کاملا از سمت گیمرها کنسل میشه و خیلیها Xboxهای خودشونو میفروشن تا هرچه سریعتر به پلیاستیشن5 مهاجرت کنن. اونموقع دیگه واقعا واسه مایکروسافت خیلی سخت میشه تا بخواد دوباره اعتماد طرفدارهاش رو به دست بیاره و Xbox Series X/S رو از سقوط حتمی نجات بده. چون اونموقع دیگه وعده و وعید جواب نمیده و هزار بار هم فیل اسپنسر بیاد رو صحنه و از انقلابی بودن انحصاریهای جدید Xbox صحبت کنه، دیگه این حنا واسه طرفدارهای ناامید Xbox رنگی نداره که نداره.
خلاصه که کاش صنعت گیم انقدر دو قطبی نبود و عملکرد ضعیف یکی از کمپانیهای بزرگ، به این اندازه روی کمپانیهای دیگه تاثیر نمیذاشت. هرچقدر که کمپانیهای بزرگتر و بیشتری تو این صنعت فعالیت کنن و چندین بازی موفق رو در طول یک سال به انتشار برسونن، شرکتهایی مثل سونی هم بیشتر درگیر کار میشن و با بازار داغ بازیها و رقابت شدید بین کمپانیهای مختلف، لازم میدونن که در طول یک سال، انحصاریهای بزرگ بیشتری رو به انتشار برسونن تا برتری خودشون رو تو مارکت حفظ کنن. وضعیت ایدهآلی که متاسفانه در حال حاضر تو صنعت گیم جهانی حکمفرما نیست و در سادهترین توصیف میشه گفت حسابی صنعت گیم تنبل شده. امیدواریم که هرچه زودتر این وضعیت بهبود پیدا کنه و هم مایکروسافت قویتر از همیشه با انحصاریهای خیلی خوب واسه Xbox Series X/S به عرصهی رقابت برگرده و هم سونی با یه شوکیس اختصاصی واسه استودیوهای فرست پارتی خودش، یه عالمه انحصاری خوب و مورد انتظار بهمون نشون بده.