اطلاعات لو رفته از بازی GTA 6

GTA VI

آقا از من یکی بپرسی می‌گم همه‌ی ویدئوها و اخباری که به صورت غیررسمی از GTA 6 لو رفته، همه‌اش کار خودشونه! مگه میشه یکی از بزرگترین و سکرت‌ترین (Secret) تیم‌های بازیسازی دنیا، نزدیک به 10 سال روی ساخت یه بازی وقت بذاره و یکی دو میلیارد دلار هم براش خرج کنه، بعدش درست چند ماه قبل از رونمایی رسمی بازی، یه عالمه دیتای مهم ازش لو بره و بعد بگن کار یه هکر 16 ساله بوده! والا واسه من یکی که منطقی به نظر نمی‌رسه. اصلا اون لیک کزایی و یکی دو ساعت ویدئویی که از فوتیج‌های رسمی بازی لو رفت به کنار، تو همین چند روز اخیر هم باز یه عالمه اسکرین‌شات و اخبار مختلف از گوشه و کنار راکستار گیمز به بیرون درز کرده که اطلاعات خیلی جالبی از بازی GTA 6 به دستمون می‌رسونه. ما امروز می‌خوایم تو این ویدئو همه‌ی این اطلاعات جدیدی که از بازی GTA 6 منتشر شده رو یجا جمع کنیم و درباره‌شون صحبت کنیم. نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که ازتون می‌خوام به همه‌ی این اطلاعات به عنوان اخبار رسمی و واقعی بازی GTA 6 نگاه کنید و راستش رو بخواید هم واقعا همینطوره و فرقی بین این اطلاعات و اخبار رسمی بازی که قراره در آینده منتشر بشه، وجود نداره! همه‌ی این اطلاعات از ویدئوها، اسکرین شات‌ها و دیتاهای لو رفته از بازی استخراج شده و راکستار هم با اقدام قانونی بر علیه افرادی که فوتیج‌های بازی رو منتشر کردن، به هممون ثابت کرد که همه‌ی این اطلاعات از پروژه‌ی اصلی GTA 6 به دست اومدن و تمام اون ویدئوها و اسکرین شات‌ها، کاراکترها و مکانیزم‌های داخل بازی اصلی رو بهمون نشون می‌دادن. پس باهامون همراه باشید تا با یه مرور کلی، ببینیم تو بازی GTA 6 با چه مکانیزم‌ها و جزئیاتی قراره دست و پنجه نرم کنیم و اینکه اصلا شخصیت‌های اصلی بازی اسمشون چیه؟ دنبال چی‌ان؟ یا اصلا تو این وایس سیتی لعنتی چی‌کار می‌کنن و دنیای بازی چه شکلیه؟ این کامل‌ترین و بهترین توضیحاتیه که درحال حاضر میشه از دیتاهای لو رفته از پروژه‌ی GTA 6 به دست آورد.

یکی از موارد جالبی که تو دیتاهای لو رفته از GTA 6 پیدا شده، نشون‌دهنده‌ی اینه که تو شهر وایس سیتی گنگ‌های مختلف قراره حضور خیلی پررنگی داشته باشن. تو دیتاهای بازی تعدادی از کاراکترها به صورت پیش‌فرض اسمشون با پسوند “گنگ” نوشته شده و حتی تعداد زیادی فایل انیمیشن تو بازی هست که باز هم تگ گنگ تو اطلاعاتشون دیده میشه. اینطور که به نظر می‌رسه راکستار می‌خواد یه بار دیگه تجربه‌ی خیابونی و گنگستری بازی GTA: San Andreas رو تو بازی جدیدش پیاده‌سازی کنه. اگه اطلاعات لو رفته‌ی قبلی از GTA 6 رو مشاهده کرده باشید، می‌دونید که تو بازی قراره دوتا شخصیت اصلی داشته باشیم به اسم‌های جیسون (Jason) و لوسیا (Lucia). برخلاف شخصیت‌های اصلی GTA V که دوتاشون میانسال و بازنشسته بودن و یکیشون هم نسبتا خام و بی‌تجربه بود، جیسون قراره نقش یه جوون سرکش و پرانرژی رو ایفا کنه و به همین دلیل خیلی زود درگیر درگیری‌های خیابونی و روابط مافیایی میشه. درحال حاضر اطلاعات مکتوب رسمی از کاراکتر جیسون نداریم، اما با توجه به ظاهرش تو ویدئوهای لو رفته، به نظر می‌رسه تو اواخر دهه دوم یا اوایل دهه‌ی سوم زندگیش باشه. یعنی درست تو اوج جوونیه و سرش درد می‌کنه واسه گنگستر بازی تو وایس سیتی! اصلا بعید نیست که راکستار یه مکانیزم مشابه سازوکار گنگ‌های سن اندرئاس رو تو GTA 6 پیاده کنه. یعنی هر منطقه به صورت زیرزمینی توسط گنگ همون محله کنترل میشه و شخصیت‌های اصلی بازی برای اینکه تو شهر برو بیایی داشته باشن و یکی آدم حسابشون کنه، قطعا باید با این گنگ‌ها روبرو بشن و باهاشون دست و پنجه نرم کنن.

lucia in GTA 6
artist: Hossein Diba

لوسیا، دومین شخصیت اصلی بازی که معشوقه‌ی آمریکایی لاتین جیسون به حساب میاد، بعد از چهارتا شخصیت اصلی مونث تو اولین نسخه‌ی سری GTA، قراره اولین پروتاگونیست مونث این فرنچایز تو کل تاریخ سری GTA باشه. راکستار برای شخصیت پردازی کاراکترهای جیسون و لوسیا، از دوتا از تبهکارای معروف تاریخ معاصر آمریکا به اسم‌های بانی و کلاید الهام گرفته که از قضا اونها هم معشوقه‌ی هم بودن و به دیوانه‌وارترین شکل ممکن، دست به سرقت‌های بزرگ و خونین می‌زدن. اکثر اوقات این قابلیت برای شخصیت‌های اصلی GTA 6 وجود داره تا به دور از حوادث داستانی و ماموریت‌های از پیش تعیین شده، تو سطح شهر دوردور کنن و باهم وقت بگذرونن. قابلیت قرار گذاشتن با کاراکترهای دیگه خارج از مراحل داستانی، همیشه تو نسخه‌های مختلف سری GTA وجود داشته. اما فقط تو GTA: San Andreas و GTA IV بود که جنبه‌ی رمانتیک و عاطفی این قرارها رو تجربه کرده بودیم و حالا تو GTA 6 هم قراره یه بار دیگه عشق و عاشقی رو تو دنیای پر از آشوب و هرج و مرج یه بازی تجربه کنیم. جدا از این موارد، همونطور که گفتیم شخصیت اصلی شما یه خلافکار حرفه‌ایه که احتمالا با گروه‌های گنگ در سطح شهر در ارتباطه. از طرف دیگه لوسیا هم دستی بر آتش داره و اینطوری نیست که یه شخصیت مونث لوس و نازک نارنجی داشته باشیم که تو کل بازی قرار باشه سربار جیسون بشه. اصلا بر اساس یکی از دیتاهای لو رفته از داستان بازی، ظاهرا لوسیا تو همون ابتدای داستان، زندانیه و به طریق نامشخصی خودشو از زندان فراری میده. راکستار همیشه سعی می‌کنه مرحله‌ی اول بازی‌های خودشو جنجالی و نفسگیر استارت بزنه. واسه همین هم اصلا دور از انتظار نیست که تو مرحله‌ی اول بازی قرار باشه تو نقش جیسون، لوسیا رو از زندان فراری بدیم و بعدش یه زندگی تبهکارانه و عاشقانه رو تو شهر وایس سیتی شروع کنیم.

بدون شک وسعت زیاد نقشه‌ی بازی تو GTA 6 قراره یکی از برگ برنده‌های اصلی این بازی باشه. نکته‌ی خیلی مهمی که در رابطه با نقشه‌ی بزرگ بازی حائز اهمیته، اینه که با توجه به جزئیاتی که تو بازی Red Dead Redemption 2 مشاهده کردیم، قرار نیست نقشه‌ی بزرگ GTA 6 با دشت‌های خالی و ساختمون‌های مصنوعی و غیرطبیعی پر بشه. اتفاقا راکستار تو زمینه‌ی طراحی نقشه و دنیای بازی حسابی ولخرجی کرده و قراره یکی از بزرگترین دنیاها تو بازی‌های ویدئویی رو به دستمون برسونه. تو دیتاهای بازی اطلاعات زیادی در رابطه با محیط‌های داخلی و اجسام باارزش داخل خونه‌ها به چشم می‌خوره. این مورد یکی از مواردیه که ظاهرا از بازی Red Dead Redemption 2 به ارث رسیده و به طور کلی قراره تو بازی به ساختمون‌های زیادی دسترسی داشته باشیم که خیلی از اون‌ها اماکن عمومی‌ان و خیلی‌هاشون هم خونه‌های شخصی مردم داخل بازی‌ان. خیلی از محیط‌ها پر از اشیای قیمتی‌ان و شخصیت اصلی بازی می‌تونه اونها رو بدزده و بعدا تو Pawn Shopها به فروش برسونه. اینطور که از اطلاعات این Pawn Shopها تو دیتاهای بازی مشخصه، ظاهرا این فروشگاه‌ها نقش همون Fenceها تو Red Dead Redemption 2 رو دارن و میشه از اون‌ها برای فروختن اشیای سرقتی استفاده کرد. در مجموع تو دنیای بازی فروشگاه‌های زیادی تعبیه شدن که مثل همیشه داخل اون‌ها یک متصدی با یک کشوی پر از پول قرار گرفته و می‌تونید پولشون رو بدزدید. تو دیتاهای بازی ذکر شده که راه‌های خیلی زیادی برای سرقت از یک محل وجود داره و شما با جست‌وجو تو محیط فروشگاه ممکنه راه‌هایی رو پیدا کنید که خیلی بی‌دردسرتر دستتون رو به پول‌های نقد برسونید. مثلا شاید بشه با استفاده از مردمی که تو فروشگاه حضور دارن، نظم اون مکان رو بهم بریزید و حواس متصدی فروشگاه رو پرت کنید. تو یکی از ویدئوهای لو رفته از بازی دیدیم که جیسون و لوسیا همزمان درحال دزدی از یک فروشگاهن و دارن با هم همکاری می‌کنن. هنوز مشخص نیست که این بخش از ویدئو در اصل بخشی از یک ماموریت داستانیه یا اینکه علاوه بر قرارهای عاشقونه، میشه خارج از مراحل داستانی، با اون یکی شخصیت اصلی هماهنگ کنیم تا باهم بریم دزدی! حتی یکی از هکرها یه شایعه‌ای تو فضای مجازی راه انداخته بود و می‌گفت که ماموریت‌های داستانی GTA 6 رو میشه به صورت CO-OP و همکاری یه پلیر دیگه انجام داد. منتها سوالی که ایجاد میشه اینه که قاعدتا این قابلیت باید مخصوص مراحلی باشه که تو اونا جیسون و لوسیا همزمان با هم تو یه ماموریت حضور دارن. در کل یه نکته‌ای که در رابطه با راکستار و بازی‌هاش وجود داره اینه که یا یه ایده‌ای رو وارد بازیش نمی‌کنه، یا اینکه کل احتمالات متفاوت رو در نظر می‌گیره و اون ایده رو به بهترین شکل ممکن تو بازی اجرا می‌کنه. واسه همین اگه قراره تو بخش داستانی بازی GTA 6 هم قابلیت CO-OP داشته باشیم، قطعا با یه قابلیت انقلابی روبرو میشیم که می‌تونه تجربه‌ی خیلی از پلیرهای علاقمند به بازی‌های چندنفره و CO-OP رو از این بازی به طور کامل تغییر بده.

اما حالا که به اندازه کافی از جرم و جنایت‌های جیسون و لوسیا صحبت کردیم، بهتره مروری به چندتا از مکانیزم‌های جزئی تو گیمپلی بازی داشته باشیم تا به طور کامل دستتون بیاد که گیمپلی بازی تا چه اندازه در مقایسه با GTA V تغییر کرده و تا چه اندازه قراره شبیه به Red Dead Redemption 2 باشه؟

یکی از شباهت‌های GTA 6 به RDR2 محدودیت‌های فیزیکی شخصیت اصلی برای حمل سلاح‌های مختلفه. دیگه قرار نیست شخصیت اصلی بازی از تو جیب شلوارکش RPG بکشه بیرون، بلکه همه‌چیز دیگه طبق قوانین فیزیک طراحی شده و باید تو هر موقعیتی، به فکر حمل سلاح‌های مورد نیازتون هم باشید. به طور کلی سه‌تا راه مختلف برای حمل سلاح‌های گرم تو GTA 6 وجود داره. اولین روش قاعدتا شامل به دست گرفتن سلاح‌ها توسط شخصیت اصلی میشه. به طور معمول یک یا دو پیستول رو رو سمت چپ و راست لباستون قرار می‌دید و حداکثر دوتا رایفل هم روی دوشِتون می‌اندازید. اینطوری بدون استفاده از هیچ کیف و وسیله‌ای نقلیه‌ای، شخصیت اصلی شما حداقل میزان سلاح‌ها رو با خودش حمل می‌کنه. دومین روش همونطور که الان متوجه شدید، استفاده از یه کوله‌ی بزرگه که شخصیت اصلی پشت خودش آویزون می‌کنه و می‌تونه تعداد بیشتری از سلاح‌‎های گرمش رو داخل همین کوله جا بده. تو یکی از ویدئوهای لو رفته مشاهده کردیم که جیسون یه کیف روی کولش انداخته و از داخل اون یه رایفل بزرگ بیرون می‌کشه. اما قاعدتا نمیشه این کوله رو فقط مخصوص اسلحه دونست. چون شخصیت‌های اصلی می‌تونن در طول مراحل بازی، تجهیزات مختلفی که تو موقعیت‌های متفاوت احتیاج دارن رو داخل کوله نگه دارن و با خودشون حمل کنن. و اما سومین و کامل‌ترین راه حمل اسلحه تو بازی GTA 6 صندوق عقب ماشین شماست که یجورایی حکم همون خورجین اسب تو RDR2 رو داره و می‌تونید یه عالمه تجهیزات و اسلحه و مهمات تو اون جا بدید. معمولا روند ورود به یه ماموریت داستانی و آماده شدن برای مبارزه تو GTA 6 این شکلیه که اول با ماشین به محل مورد نظر نزدیک می‌شید و بعد از پیاده شدن از ماشین، اسلحه‌های مورد نیازتون رو از صندوق ماشین بر می‌دارید. حالا اگه فکر می‌کنید قراره تجهیزات زیادی با خودتون حمل کنید، می‌تونید از کوله استفاده کنید، وگرنه همون یکی دوتا اسلحه رو به دوش می‌کشید و راهی میدون مبارزه می‌شید.

شاید براتون جالب باشه که بدونید مکانیزم شرافت یا همون Honor از بازی Red Dead Redemption 2 هم اینبار به طریق دیگه‌ای تو بازی GTA 6 قرار گرفته. ظاهرا اینطور که هکرها از دیتاهای لو رفته‌ی بازی دستگیرشون شده و شایعه‌اش رو تو فضای مجازی مطرح کردن، هرکدوم از شخصیت‌های اصلی یه نوار شخصی داره که یه سمتش نوشته Chaotic و سمت دیگه‌اش هم نوشته Cool! Chaotic به معنی بی‌نظم و Cool هم به معنی خفن و باحال. با اینکه مکانیزم نوار Chaotic و Cool بازی GTA 6 فقط در حد یه شایعه‌اس، اما واقعا خیلی منطقی و کارآمد به نظر می‌رسه. قبل از این تو بازی RDR2 هم دیده بودیم که نوار شرافت چقدر می‌تونه به صورت جزئی، تجربه‌ی شما از خط داستانی بازی رو دچار تغییر کنه. گاهی با شرافت بالای شخصیت اصلی می‌تونستید تخفیفات خیلی خوبی تو فروشگاه‌ها دریافت کنید یا به محض ورود به محیط‌های جدید، از سمت حضار مورد استقبال قرار بگیرید و بهتون خوشآمد بگن. حالا تصورش رو کنید که یه همچین مکانیزمی تو بازی GTA 6 تا چه اندازه می‌تونه تجربه‌ی شما رو جذاب و نفسگیر کنه. فکرش رو کنید ممکنه با پر کردن نوار به سمت Chaotic شدن، به یه آنارشیست تمام عیار تبدیل بشید و تو سطح شهر از سمت گنگ‌های مختلف مورد احترام قرار بگیرید. یا اینکه می‌تونید روی اون بّعد خونسردتر و Cool شخصیت اصلیتون مانور بدید تا اونو به یه کاراکتر آبرومند و محبوب بین مردم شهر و کاراکترهای اطرافتون تو خط داستانی بازی تبدیل کنید. این مکانیزم امتحان خودش رو با موفقیت تو بازی RDR2 پس داده و حالا به نظرم قراره تو GTA 6 کاملا سبک و سیاق بازی رو دگرگون کنه و باعث بشه خیلی جزئی‌تر به تصمیمات کوچیکمون در طول بازی دقت کنیم.

شاید براتون جالب باشه که بدونید به قدری مشارکت تو روند تولید یک بازی تو استودیوی راکستار گیمز محرمانه و سکرته که برای مثال تا مدت زیادی حتی خود صداپیشه‌های اصلی بازی هم نمی‌دونن که دقیقا روی کدوم بازی مشغول به کار شدن یا اینکه اصلا داستان بازی درباره‌ی چیه؟! چون فقط به دیالوگ‌ها و سناریوهای مربوط به بخش خودشون دسترسی دارن و به جز مواردی معدود، هیچ کدوم از صداپیشه‌ها از خط داستانی کامل بازی باخبر نیستن. یعنی میخوام بگم مقدار اطلاعاتی که الان شما از بازی GTA 6 دارید، از خیلی از کارمندای راکستار گیمز که دارن تو پروسه‌ی ساخت این بازی همکاری می‌کنن، بیشتره! واسه همینه که میگم واقعا هرجور حساب می‌کنم منطقی نیست اینهمه اطلاعات رسمی از بزرگترین و محرمانه‌ترین پروژه‌ی تاریخ راکستار گیمز لو بره و تهش یه بچه 16 ساله رو یکی دو ساعت تو بازداشتگاه نگه دارن. خداوکیلی اگه راکستار به جای همه‌ی این اخبار غیررسمی، میومد یه تریلر 40 ثانیه‌ای معمولی منتشر می‌کرد و می‌گفت اطلاعات تکمیلی رو وقتی که بازی آماده‌ی انتشار شد در اختیارتون قرار می‌دیم، شما انقدر که الان هیجان‌زده شدید، هایپ می‌شدید آیا؟ اصلا همون ویدئوهای لو رفته از گیمپلی بازی رو ببین. نه گرافیک آنچنانی داره. نه حتی مدل‌های کاراکترا و محیط اطراف کامل طراحی شدن. اینجا فقط یه بِیس (Base) کلی از قابلیت‌های کلیدی داخل گیمپلی رو داریم که بیشتر از هر تریلر و نمایش رسمی دیگه‌ای، عمق مکانیزم‌های داخل گیمپلی رو بهمون نشون میده. حالا شما هی بگو کار اون بچه 16 ساله بوده. من میگم کار خودشونه! از این هایپ‌ترم مگه داریم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در رسانه های دیگر دنبال کنید