بر اساس گزارشهای تازهای که از منابع مختلف خبری و انجمنهای طرفداری بازیهای رایانهای منتشر شده است، عنوان بسیار مورد انتظار GTA 6 با ویژگیهای منحصربهفردی در زمینهٔ تخریبپذیری پیشرفته و قابلیت ورود گسترده به ساختمانها عرضه خواهد شد. این گزارشها نشان میدهد که استودیوی راکاستار (Rockstar) تصمیم گرفته تا بهگونهای انقلابی، تجربهٔ جهانباز این مجموعه را گسترش داده و جنبههای تازهای از آزادی عمل را به بازیکنان ارائه دهد. از جمله مواردی که توجهها را به خود جلب کرده، افزایش سطح تخریبپذیری ساختمانها، امکان تعامل عمیقتر با اجزای شهر، و نیز توانایی ورود به بخش قابل توجهی از سازههاست که میتواند روند انجام مأموریتها و گشتوگذار در محیط بازی را بهشکل چشمگیری متحول کند.
بر اساس اطلاعات فاششده، انتظار میرود نزدیک به ۶۰ درصد از ساختار یک ساختمان در جریان نبردها، تیراندازیها یا حتی تصادفات شدید وسایل نقلیه قابل تخریب باشد. این بدان معناست که اگر بازیکن با موشکانداز یا ماشین سنگین به بدنهٔ یک ساختمان شلیک کند یا به دیوار آن بکوبد، بخش قابل توجهی از نمای ظاهری، دیوارهای جانبی و حتی طبقات بالایی ساختمان در معرض تخریب قرار گیرد. چنین سیستمی نه تنها جلوههای بصری جذابی به همراه خواهد داشت، بلکه میتواند بار راهبردی بازی را نیز افزایش دهد؛ چراکه بازیکنان در برخی از مأموریتها میتوانند راههای جدید یا میانبرهایی را با استفاده از ایجاد حفره یا سوراخ در دیوارها برای خود باز کنند.
علاوه بر این، طبق برخی شایعات، در حدود ۴۰ درصد از کل ساختمانهای موجود در نقشهٔ بازی قابلیت ورود دارند. این عدد، در قیاس با نسخههای قبلی سری GTA، جهشی قابل توجه بهشمار میرود و نشان میدهد راکاستار قصد دارد تعاملی کمنظیر میان بازیکنان و محیط شهری ایجاد کند. در گذشته، تعداد محدودی از ساختمانها برای ورود و تعامل در اختیار بود و اغلب تنها در زمان انجام مأموریتهای خاص یا نقاط کلیدی داستانی قابل استفاده بودند. اما اگر این شایعات صحت داشته باشد، بازیکنان در دنیایی غرق خواهند شد که میتوانند با گشتوگذار آزادانهتری، سرک کشیدن به خانهها، ادارات، فروشگاهها و حتی برجهای بلندمرتبه، حس ماجراجویی و اکتشاف بیمرز را تجربه کنند.
یکی از جذابیتهای مهم این سیستم جدید، جزئیات تخریب داخلی است. برای مثال، در صورت تخریب بخشی از دیوار یا سقف یک طبقه از ساختمان، ممکن است ستونها آسیب ببینند یا اتاقهای مجاور دچار خرابی و ریزش شوند. این موضوع میتواند به شکلگیری لحظات مهیج سینمایی منجر شود: دیوارهای در حال فروپاشی، دود و آتشسوزی داخلی، ترکهایی که از طبقات بالا به پایین سرایت میکنند و حتی شکستن شیشهها و نفوذ باد و باران به داخل ساختمان. چنین جلوههایی، علاوه بر واقعیتر جلوه دادن شهر، برای گیمپلی هم ارزشمند است؛ چراکه هر تغییر فیزیکی در محیط، میتواند دسترسی به مسیرهای گوناگون را باز کند یا حتی باعث انسداد خروجیها شود.
برای پیادهسازی چنین سیستم پیشرفتهای از تخریب، راکاستار بیشک به استفاده از یک موتور فیزیکی ارتقایافته یا ترکیبی از موتور اختصاصی خود و فناوریهای جدید برای شبیهسازی برخوردها و عواقب ناشی از آن نیاز دارد. بسیاری معتقدند تمرکز اصلی استودیو بر کیفیت انیمیشنها، نورپردازی پویا و شبیهسازی واقعگرایانهٔ فیزیک دروندنیای بازی خواهد بود؛ چراکه این مولفهها در کنار تخریبپذیری گسترده، میتواند سطح نوینی از واقعگرایی را به GTA 6 بیافزاید. از آنجا که راکاستار همواره به جزئیات و جنبههای فنی اهمیت زیادی داده است، میتوان انتظار داشت که تخریب محیطی در GTA 6 فراتر از زیبایی ظاهری باشد و تأثیر ملموس در گیمپلی و داستانسرایی داشته باشد.
علاوه بر تخریبپذیری پیشرفته محیط، GTA 6 با قابلیت ورود گسترده به ساختمانها نیز رنگ و لعاب بیشتری به زندگی شهری و روابط بازیکنان با NPCها (شخصیتهای غیربازیکن) میبخشد. این تعاملات میتواند شامل بازدید آزادانه از فروشگاههای زنجیرهای، وارد شدن به رستورانها برای صرف غذا، جستوجو در اتاقهای متروکه، کشف راهروهای پنهان و حتی بازکردن گاوصندوقها و استفاده از کامپیوترهای شخصی در شرکتهای تجاری باشد. این میزان از آزادی عمل، نقشآفرینی و ماجراجویی را گسترش میدهد و باعث میشود هر مأموریت یا لحظهای از بازی، پتانسیل اتفاقهای پیشبینیناپذیر و جذاب را داشته باشد.
این نوآوریها در مقایسه با نسخهٔ قبلی یعنی GTA V، نشان از رویکرد جاهطلبانهتر راکاستار دارد. اگرچه GTA V هم از لحاظ وسعت نقشه و شبیهسازی فعالیتهای روزمرهٔ NPCها مورد تحسین قرار گرفت، اما بسیاری از هواداران معتقد بودند که تعداد محدود ساختمانهای قابل ورود و تخریبپذیری نسبتاً کم، عمق کافی را به گیمپلی اضافه نمیکرد. اکنون اما شواهد حاکی از آن است که راکاستار میخواهد در GTA 6 نه تنها کمیت، بلکه کیفیت محتوا و مکانیکهای محیطی را بهشکل چشمگیری ارتقا دهد و با ارائهٔ امکانات نوآورانه، انتظارات بازیکنان را از یک بازی جهانباز مدرن تغییر دهد.
از نظر زمانی، هنوز راکاستار تاریخ دقیقی برای عرضهٔ GTA 6 اعلام نکرده است. برخی از کارشناسان صنعت بازیهای ویدئویی، سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ را بهعنوان بازهٔ احتمالی انتشار مطرح میکنند؛ هرچند که تأخیرهای احتمالی، در بازیهای بزرگ و جاهطلبانه بهویژه نزد راکاستار، امری عادی است. با این وجود، آنچه آشکار است، شدت اشتیاق جامعهٔ گیمرها برای دیدن دستاوردهای تازهٔ راکاستار در زمینهٔ فناوری گرافیکی و گیمپلی تعاملی است. ارائهٔ چنین مکانیکهایی بیشک هزینههای سنگین تولید و زمان توسعهٔ طولانیتری میطلبد، اما مطابق تجربهٔ گذشته با این شرکت، انتظار میرود نتیجه نهایی تجربهای کمنظیر و استانداردی جدید در بازیهای جهانباز باشد.
در مجموع، با توجه به اطلاعاتی که درز کرده و انتظاراتی که از میراث قدرتمند سری GTA در ذهن طرفداران شکل گرفته، بهنظر میرسد GTA 6 قصد دارد با سیستمهای تخریبپذیری پیشرفته و قابلیت ورود گسترده به ساختمانها، فصل تازهای در بازیهای جهانباز رقم بزند. راکاستار همواره در تلاش بوده نوآوری را به اوج برساند و با هر نسخه، مرزهای فنی و هنری را جابهجا کند. اگر تمامی شایعات واقعیت پیدا کنند، این بازی میتواند بهعنوان یک جهش بزرگ در نوع تعامل بازیکنان با محیط شناخته شود و تجربهای عمیقتر، پویاتر و پر از لحظات سینمایی را در اختیار علاقهمندان بگذارد. تنها گذر زمان نشان خواهد داد که این ادعاها تا چه حد به حقیقت نزدیکاند؛ اما فعلاً هیچ شکی وجود ندارد که انتظارات از GTA 6 بیش از هر زمان دیگری بالاست و بسیاری چشم به راه رونمایی و جزئیات رسمی بیشتر از سوی راکاستار هستند.