بازیهای ویدیویی میتونن خیلی تاثیرگذارتر از هر مدیومی باشن که تو دنیا وجود داره. فیلمهای سینمایی و موسیقیهای به یادموندنی میتونن برای لحظاتی بهمون حسهای جادویی و جذابی بدن اما در نهایت وقتی یه بازی ویدیویی رو تجربه میکنید، شما به عنوان پلیر دارید به جای اون شخصیت بازی رو کنترل میکنید و با کنترل بازی و این شخصیت، یه جورایی پاتون رو تو کفش یه شخصیتی کردید که احتمالا تو دنیای واقعی نمیتونید جای اون شخصیت رو بگیرید.
به همین خاطر هستش که طی این چند دهه که بازیهای ویدیویی به رسمیت شمرده شدن و امروزه خیلیهامون داریم این بازیها رو تجربه میکنیم، سازندههای بازیهای ویدیویی تمام تلاششون رو کردن که با این بازیها تو زندگی ما تاثیرهای زیادی بزارن. تاثیرهایی که بعضیهاشون خیلی ساده و سطحیه مثل دادن یه حس جالب بعد از تموم کردن بازی یا سورپرایز شدن از یه پیچش داستانی خیلی خیلی جالب.
اما در این بین بازیهایی هم هستن که تاثیراتشون خیلی عمقیتر هستش و تغییراتی توی زندگی ما ایجاد کردن. تغییرهایی که توی زندگی روزمره ما وجود داره و بعضی از این تغییرها شامل بعضی از افراد میشه و بعضی دیگه از این تغییرات شامل کل دنیا میشه. تو این مقاله از گیموشن آرت قراره سراغ بازیهایی بریم که سبک زندگی ما رو برای همیشه تغییر دادن.
فهرست محتوا
بازی Fortnite
از همین اول کار وارد اصل قضیه میشیم و سراغ یه بازی میریم که تاثیراتش رو تا همین امروز و توی زندگی خیلی از آدمای دنیا میتونیم ببینیم. فورتنایت از چند لحاظ خیلی بازی مهمی هستش و همین که تقریبا تو هر سن و سالی میتونیم آدمهای زیادی رو پیدا کنیم که با اسم فورتنایت آشنا هستند و حتی این بازی رو تجربه کردن، به خوبی نشون از محبوبیت این بازی داره. محبوبیتی که از چند سال پیش تا همین امروز ادامه داره.
شاید اولین تاثیری که فورتنایت تو دنیای بازیهای ویدیویی به پا کرد، این بود که سبک بتل رویال رو جا انداخت. قبل از فورتنایت بازیهایی مثل H1Z1 و البته پابجی هم بودن که تو سبک بتل رویال منتشر شدن اما فورتنایت تونست جا انداختن این سبک رو به شکل استادانهتری انجام بده. مورد بعدی شلوغ کردن دنیای استریم و تولید محتوا بود که خیلی از استریمرهای معروف دنیا مثل نینجا و XQC، همشون از بازی فورتنایت معروف شدن.
تغییرات بعدی فورتنایت به دنیای واقعی ما برمیگرده. به عنوان یه بازی لایو سرویس، فورتنایت تا حد زیادی تونست مرز بین زندگی واقعی و بازی ویدیویی رو از بین ببره. خوانندههای بزرگ مثل ترویس اسکایت یا آریانا گرانده تو فورتنایت کنسرت زنده برگزار کردن و خیلی از کاربرها تونستن این موضوع رو بپذیرن و ازش استقبال کنن. سادهترین تغییرها هم رقصهای معروف فورتنایت هستش که خیلیها تو دنیا انجامش میدن. هر چند ریشه این رقصها از بازی فورتنایت نبود، اما خب فورتنایت این رقصهای عجیب رو مد کرد.
بازی Among Us
امانگ آس تو یه شب تونست به محبوبیتی برسه که خیلی از بازیهای ویدیویی تا مدتها نتونستن بهش دست پیدا کنن. حتی با وجود انتشار دی ال سیهای مختلف و صرف کردن بودجه غیرقابل شمارش، بازیهای بزرگ نتونستن کاری که فورتنایت با سادهترین گیمپلی ممکن و سادهترین جلوههای بصری انجام بده رو به انجام برسونن. مهمترین دلیلی که باعث شد تا امانگ آس به محبوبیت زیادی تو دنیا برسه، همهگیری کرونا بود.
بازی امانگ آس به عنوان یه باری چندنفره و آنلاین در زمان کرونا منتشر شد و محوریت اصلی این بازی روی ارتباط گرفتن پلیرها با همدیگه بود که بتونن ایمپاستر یا همون قاتل رو پیدا کنن. این بازی وقتی شروع میشه دیگه هیچچیز براتون حقیقت نداره و از چشم شما در صورتی که ایمپاستر نباشید، همه دروغگو هستند و وقتی هم که ایمپاستر هستید، این شمایید که باید از اول تا آخر دروغ بگید که تشخیص دادن این دروغ وقتی همه اطلاعات و فکتها رو در دسترس ندارید، کار خیلی سختی میشه.
اما خب تغییری که امانگ آس تو دنیا شکل داد، این بود که کم کم مردم دنیا به این موضوع عادت کردن که میتونن از راه دور و با اپلیکیشنهای جایگزین با هم ارتباط بگیرن و کم کم باید عادت کنیم که موقعیت وخیم دوران کرونا قرار نیست خیلی زود به پایان برسه و ما باید هر طوری که شده و با هر ابزاری که در اختیار داریم، با همدیگه ارتباط برقرار کنیم. واسه همین هم بود که امانگ آس حتی خارج از این که یه بازی بزرگ باشه، دلیل خوبی بود تا بتونیم از راه دور با هم ارتباط برقرار کنیم.
بازی GTA Online
راکستار کلا کمپانی هستش که عشق جریانسازی تو بازیهای ویدیویی رو داره و این کار رو به راحتی و چندین بار در طی کارنامه درخشانش انجام داده. به همین خاطر تعجبی نداشت وقتی جی تی ای ۵ رو منتشر کرد، با این همه استقبال پلیرها روبهرو شد و این استقبال تا جایی پیش رفت که تا سالها بعد از انتشار این بازی، جی تی ای ۵ هر هفته تو چارت هفتگی پرفروشترین بازیهای بریتانیا، جز ده عنوان اول بود.
اما دلیلی که باعث شد جی تی ای ۵ انقدر فروش کنه، خود این بازی نبود. جی تی ای آنلاین دلیلی بود که جی تی ای تونست تا این اندازه تو فروش بازی تاثیرگذار باشه. یه دهه از انتشار بازی جی تی ای ۵ میگذره اما این بازی هنوزم کلی طرفدار و پلیر داره و به صورت هفتگی، کلی پول تو این بازی خرج میشه تا پلیرها بتونن تو دنیای این بازی زندگی مجازی خودشون رو ادامه بدن و این دقیقا همون تاثیری هستش که جی تی ای آنلاین روی دنیا گذاشت.
جی تی ای آنلاین به شما این اجازه رو میده که شخصیت خودتون رو بسازید و تو دنیای جی تی ای زندگی کنید. وقتی که راجع به زندگی کردن تو این دنیا صحبت میکنیم، منظورم به معنای واقعی کلمه زندگی کردن هستش. یعنی شما میتونید یه شغل شرافتمندانه به دست بیارید و درآمدزایی کنید اما اگه فکر میکنید قرار نیست خیلی از این راه پولی به جیب بزنید، میتونید خلافکار بشید. اگه هم زیاد از این موضوع خوشحال نمیشید، میتونید پلیس بشید و جلوی خلافکارها رو بگیرید و این بازی موقعیتی جلوی پلیرها قرار داد که بتونن به معنای واقعی کلمه نقشآفرینی کنن. عمقی که پلیرهای بازی طی میکنن تا توی نقشآفرینیشون بینقص باشن، تاثیری هستش که فقط جی تی ای و راکستار میتونه تو دنیای بازیهای ویدیویی ایجاد کنه.
اگر به بازی هایی با سبک GTA علاقه دارید سری به مقاله بازی های مشابه GTA بزنید. اگر از این سبک بازی ها خوشتون میاد مطمئنا براتون جالب خواهد بود.
بازی Minecraft
وقتی که سازندههای بازی ماینکرفت یعنی استودیوی موجانگ این بازی رو ساخت، شاید هیچوقت فکرش رو نمیکرد که یکی از پرفروشترین بازیهای ویدیویی تاریخ رو بسازه و این همه پلیر رو بتونه طی چند سال آينده بعد از انتشار یان بازی جذب کنه. این بازی انقدر موفق شد که توجه کمپانی مایکروسافت رو جذب کرد و تنها چند وقت بعد از محبوب شدنش، کمپانی مایکروسافت این فرنچایز رو به صورت کامل از موجانگ خریداری کرد.
ماینکرفت تبدیل به بازی شد که تقریبا همه حداقل یه بار سراغش رفتن. حتی اگه هم طرفدار بازی نبودید، حتما یه بار این بازی رو نصب میکردید تا متوجه بشید چرا همه دارن راجع به این بازی صحبت میکنن. با این که گرافیک بازی پیکسلی هستش و شاید مورد علاقه خیلیها نباشه، اما آزادی عملی که تو دنیای بازی به شما داده میشه انقدر زیاد و خفنه که تقریبا تو بازی هر کاری میتونید انجام بدید.
بعضی از پلیرها حتی تو این بازی سیارههای مخصوص خودشون رو ساختن؛ این بازی دنیای تولید محتوا رو هم دگرگون کرد و شاید ماینکرفت در کنار بازیهایی مثل فورتنایت و جی تی ای، بازی بشه که بیشتر تولید محتوای روزانه رو تو پلفترمهای مختلف دریافت میکنه. بعضی از مدرسهها تو سوئد از این بازی برای آموزش دادن به بچهها استفاده میکن. به خاطر این که انقدر تو این بازی آزادی عمل هستش که میتونید هر محتوایی که میخواید رو داخلش ایجاد کنید و چه راهی بهتر از آموزش دادن به بچهها از طریق بازیهای ویدیویی؟
بازی Wii Sport
کمپانی نینتندو یکی از قابلاحترامترین کمپانیهایی هستش که قطعا تا به امروز حداقل یکی از بازیهای این کمپانی رو تجربه کردید. چه گیمر قدیمی باشید چه جدید و حتی اگه گیمر هم نباشید، بالاخره یه بار اسم سوپرماریو به گوشتون خورده که منتقدها و متخصصهای صنعت بازیهای ویدیویی معتقد هستن که سوپرماریو شناسنامه بازیهای ویدیویی هستش. اما با این که سوپرماریو تو صنعت بازیهای ویدیویی خیلی اهمیت داره، اما قطعا بازی Wii Sport هستش که بیشترین تاثیرگذاری رو تو دنیا بین بازیهای نینتندو ایجاد کرد.
بازی وی اسپورت یک سری از مینیگیمهای مختلف بود که پلیرها میتونستن با داشتن کنسول Wii که یکی از پرفروشترین کسنولهای تاریخ هم هست، میتونستن این بازی رو تجربه کنن. موضوع جالب اینجا بود که کنسول وی فقط مورد علاقه گیمرها نبود و استقبالی که خانوادهها زا این کنسول کردن به طرز عجیبی خارقالعاده بود. شاید عادی سازی بازیهای ویدیویی و برداشته شدن اون نگاه بدی که خانوادهها به بازیهای ویدیویی داشتن رو تا حد زیادی مدیون این کنسول باشیم.
به خاطر این که خانوادهها دور هم جمع میشدن و تو هر فرصتی که پیدا میکردن، این بازی رو روی کنسول وی تجربه میکردن. از اونجا که وی اسپورت خیلی تحرک زیادی رو به همراه اشت، باعث میشد که یه ورزش سرگرمکننده هم باشه. حتی یه ترندی تو شبکههای مجازی به راه افتاده بود که افراد با تجربه وی اسپورت وزن کم میکردن و بعضیها میگفتن از وقتی این بازی رو تجربه میکنن، دیگه لازم نیست که هر روز باشگاه برن و میتونن با تجربه این بازی با دوستاشون، یه ورزش حسابی رو در طول روز تجربه کنن. هر جوری هم که حساب کنید، حتی واقعیت مجازی هم نتونست چنین تاثیری توی دنیا بزاره و انقدر نینتندو استادانه این کار رو انجام داد که واقعا حرفی تو خفن بودن این بازی و تاثیرش تو دنیا باقی نمیذاره.
بازی Pokemon Go
شاید تو ایران خیلیها با پوکیمان آشنایی نداشته باشن ولی جالبه بدونید که همین الان یه سری یوتیوبر هستن که در ماه هزاران دلار درآمدزایی دارن اونم فقط با باز کردن کارتهای پوکیمان که برای به دست آوردن این کارتها هم خودشون هزاران دلار پول خرج کردن. یعنی انقدر این دنیا بزرگ و پرطرفداره که فقط باز کردن کارتهای پوکیمان میتونه میلیونها ویو رو تو یوتیوب براتون داشته باشه حالا ببین تو بقیه مدیومهای پربودجهتر این بازی چه کار میکنه!
اصلا چرا راه دور بریم؛ پوکیمان گو رو کدومتون یادتونه؟ یکی از بزرگترین ترندهای مربوط به بازیهای ویدیوی قطعا مربوط به همین بازی پوکیمان گو هستش که فقط کافیه یه سرچ ساده تو یوتیوب از گیمپلی این بازی کنید تا با یکی از دیوانهوارترین دورههای مدرن برسید که ملت با گوشیهاشون تو خیلی از کشورهای جهان اولی و بزرگ تو خیابونها دنبال پوکیمان میگشتن. این موضوع انقدر پیش رفت که پلیرهای این بازی بعضی اوقات به مکانهای ممنوعه و نظامی میرفتن و این موضوع باعث شد تا کشورهایی بزرگ آمریکا به شهرونداشون هشدار بدن که حین تجربه این بازی حواسشون به جاهایی که میرن، باشه.
اگه هم نمیدونید پوکیمان گو چه بازی هستش، الان یه توضیح مختصر براتون میدم. خب مثل دنیای پوکیمان و سه خطی اصلی این فرنچایز، شما باید پوکیمانهای موجود تو دنیا رو به دست بیارید. گرفتن پوکیمانها تو بازی پوکیمان گو این شکلی هستش که باید دوربین گوشیتون رو باز کنید و دوربین گوشیتون پوکیمانهایی رو نشون میده که خب تو دنیای واقعی نیستن اما با مسیریابی بازی میتونید به مکانهای مختلفی برید و این پوکیمانها رو پیدا کنید. بعضی اوقات باید چندین کیلومتر طی کنید و به جاهای عجیبی برید که این موضوع حتی باعث شد که بعضی از کشورها این بازی رو یه اثر برای جاسوسی قلمداد کنن!
بازی Animal Crossing: New Horizons
نینتندو تا به الان بازیهای زیادی رو تو فرنچایز انیمال کراسینگ منتشر کرده؛ با این که همه این بازیها تا حدی طرفدارهای خاص خودشون رو دارن و یه جورایی طرفدارهای قدیمی نینتندو رو خوشحال نگه میدارن، اما نمیشه کتمان کرد که آخرین قسمت از این بازی یعنی انیمال کراسینگ: نیو هورایزن به اندازهای طوفان به پا کرد که یه مدت هر جا رو نگه میکردی، یکی داشت رو نینتندو سوییچش این بازی رو تجربه میکرد.
تاثیری که این بازی گذاشت، به خاطر این نبود که صرفا یه بازی خوب و سرگرمکننده بود. توجهی که این بازی برای صنعت بازیهای ویدیویی به وجود آورد شاید بزرگترین تاثیرگذاری رو بین خیلی از بازیهای ویدیویی توی چند سال اخیر داشت. این محبوبیت تا جایی ادامه پیدا کرد که خیلی از سلبریتیها و اینفلوئنسرهای معروف تو دنیا تو شبکههای اجتماعیشون از گیمپلی بازیشون عکس و ویدیو میزاشتن و شبکههای اجتماعی دیگه مثل توییتر، پر شده بود از توییتهای مربوط به این بازی و هشتگهای این بازی برای مدت خیلی طولانی ترند بود.
این ترند به مرور زمان خوابید و این روزها پلیرهای این بازی دیگه زیاد نیستن؛ اما خب به هیچوجه نمیشه کتمان کرد، تاثیری که انیمال کراسینگ تو دنیای بازیهای ویدیویی و به طور کلی حتی افراد غیرگیمر گذاشت رو تا به امروز بازیهای زیادی نیستن که انجامش دادن. با توجه به این همه محبوبیتی که قسمت آخر این بازی تو دنیا به دست آورد، هیچ بعید نیستش که قسمت بعدی این بازی که هنوز مشخص نیست آیا منتشر بشه یا نه، بتونه خیلی بیشتر از قسمت آخرش سر و صدا به پا کنه.
بازی GTA San Andreas
درسته که این دومین باره یکی از قسمتهای سری جی تی ای رو توی لیست قرار دادیم، اما این بار قضیه کاملا فرق داره و به دلایل مختلفی جی تی ای سن آندریاس رو توی لیست قرار دادیم. البته این نکته رو اشاره کنم که جی تی ای سن آندریاس هم کلی طرفدار به دست آورد و یکی از قسمتهای جی تی ای هستش که تا همین امروز که نزدیک به دو دهه از انتشارش میگذره، طرفدارهای سرسخت خودش رو داره.
اما دلیلی که جی تی ای سن آندریاس تو زندگیها تاثیر گذاشت، یه کم دیدهای مردم رو نسبت به بازیهای ویدیویی منفی کرد. بعد از انتشار جی تی ای سن آندریاس، انتقادهای زیادی بین مردم به این بازی شد. منتقدا ادعا میکردن که جی تی اتی سن آندریاس روی مردم تاثیر منفی میذاره و همچنین جنگهای گانگستری تو خیابون و هرج و مرج تو شهرهای آمریکا رو رواج میده. اما اگه فکر میکنید این انتقادها بد هستن، پس آماده یه چیز بدتر باشید.
کمی بعد ازن این بحبوحه و درگیریهای زیادی که ایجاد شد، چندین تیراندازی تو مدرسههای مختلف شکل گرفت که یکی از این ضاربها، ادعا کرده بود که بعد از تجربه بازی جی تی ای سن آندریاس تصمیم گرفت که با اسلحه به مدرسه بره و به بقیه تیراندازی کنه. با این که قطعا نمیتونیم جی تی ای سن آندریاس رو تاثیرگذار بدونیم و ضارب مشکلات روحی و روانی خودش رو داشته، اما همین موضوع باعث شد که تو سرتاسر جهان و تو شبکههای خبری مختلف به این موضوع پرداخته بشه و به شکل همهگیرتری، انتقاد از بازیهای ویدیویی افزایش پیدا کنه.
بازی Beat Saber
بازی بیت سیبر الان دیگه مثل قبل سر و صدا نداره و هر چقدر هم که رو به جلو حرکت میکنیم، افراد کمتری هستن که این بازی رو تجربه میکنن یا حتی به یاد سپرده باشن. اما وقتی بیت سیبر منتشر شده بود، یکی از عجیبترین موجهای خبری و استقبال رو از سمت پلیرها به دست آورد. این بازی انقدر ازش استقبال شد که حتی یه مدت تاک شوهای تلویزیونی آمریکا مهمونهاشون رو مجبور میکردن که این بازی رو تجربه کنن.
این بازی یکی از اولین بازیهای محبوب برای کنسولهای واقعیت مجازی بود. این بازی به شما دو تا کاتانا میداد که هر چی بلوک جلوی راهتون قرار میگرفت رو میتونستید با این دو تا کاتانا خراب کنید. با خراب کردن این بلوکها، میتونستید ریتم یه موسیقی شکل بدید و معروفترین موسیقیهای دنیا تو آلبوم موسیقی این بازی وجود داشتن که میتونستید هر کدوم رو دلتون میخواد تجربه کنید. سازندهها هم هر چند وقت یه بار یه دی ال سی برای این بازی منتشر میکردن که آهنگهای این لیست رو بیشتر و طولانیتر میکرد.
این بازی علاوه بر این که خیلی فعالیت نیاز داشت، از طرفی هم واقعا سرگرمکننده بود. این که میتونستیم آهنگهای مورد علاقمون رو گوش بدیم و از طرفی این حس بهمون دست بده که خودمون داریم به نواخته شدن این آهنگ کمک میکنیم، یکی از دلایلی بود که بیت سیبر خیلی موفق شد و خیلی از سلبریتیهای بزرگ دنیا تو برنامههای مختلف این بازی رو تجربه میکردن و بیت سیبر رو به یکی از استثناییترین تجربهها بین بازیهای ویدیویی تبدیل کردن. این در حالی بود که بازیهای کنسولهای واقعیت مجازی خیلی موفق ظاهر نمیشدن اما بیت سیبر فراتر از همه این بازیها عمل کرد.
بازی World of Warcraft
اگه ورد آو وارکرفت رو تو این لیست قرار ندیم، تقریبا هیچ کدوم از بازیهایی که بالا قرار دادیم لیاقتشو ندارن که تو این لیست باشن. ورد آو وارکرفت بیش از دو دهه از انتشارش میگذره اما هنوز که هنوز یه خبر خیلی تازه تو دنیای بازیهای ویدیویی محسوب میشه. این موضوع واقعا عجیبه که چطور یه بازی بعد از این همه سال هنوز هم پلیرهای زیادی داره و این همه آدم هنوز درگیرش هستن. انقدر این بازی طرفدار داره که بلیزارد بعد از این همه سال هنوز داره واسش دی ال سی منتشر میکنه.
بازی وارکرفت دیگه انقدر محبوب شد که آیتمهای درون این بازی این روزها با قیمتهای کلانی خرید و فروش میشه. یعنی یه سری گیمرها هستن که همین الانش نشستن تو خونشون دارن ورد آو وارکرفت بازی میکنن و از طریق به دست آوردن آیتمهای کمیاب بازی و فروش اونها دارن خرجیشونو در میارن و بعضیهاشون حتی از کارمندهایی که چند سال سابقه کار دارن هم بیشتر درآمدزایی میکنن.
نمیشه کتمان کرد که ورد آو وارکرفت چه تاثیری روی دنیا گذاشت و این بازی جز او دسته بازیهایی بود که چند نسل از گیمرها رو تعریف کرد و کسایی همین حالا تو دنیا هستن که فقط یه ویدیوگیم رو تو زندگیشون تجربه کردن و اون ویدیوگیم چیزی جز ورد آو وارکرفت نیست. چون فقط با این بازی تونستن ارتباط بگیرین و حتی برای ریلکس کردن هم وارد لابی این بازی میشن و از تجربه بازی لذت میبرن.
پایانبندی
این هم از ده تا از بازیهایی که سبک زندگی ما رو تغییر دادن فکر میکنید چه بازی از این لیست جا مونده و باید به این لیست اضافه شه؟ برامون تو بخش کامنتها نظرتونو بگید و یادتون نره که حتما سایت مارو به دوستاتون هم معرفی کنید.