اکنون، گزارشها حاکی از آن است که با استفاده از شبیهسازی موسوم به ShadPS4، میتوان Bloodborne را روی استیم دک اجرا کرد و به نرخ تقریباً ثابت ۳۰ فریم بر ثانیه دست یافت. این مسئله برای هوادارانی که سالها منتظر فرصتی برای تجربهٔ این اثر تحسینشده روی دستگاهی بهجز پلیاستیشن ۴ بودند، نویدبخش است. هرچند اجرای بازی از طریق شبیهسازها عموماً با محدودیتهایی همراه است؛ از جمله ممکن است برخی باگها، ناسازگاریها با سختافزار، یا افت ناگهانی نرخ فریم رخ دهد که در تجربهٔ کلی بازی تأثیر بگذارد. با این وجود، دستاورد اجرای روان در سطح ۳۰ فریم، نشان از پیشرفت چشمگیر در توسعهٔ ابزارهای شبیهساز پلیاستیشن ۴ دارد.
از زمان عرضهٔ بازی تحسینشدهٔ Bloodborne توسط استودیوی مشهور FromSoftware در سال ۲۰۱۵، این عنوان همواره جایگاه ویژهای در میان طرفداران سبک اکشن نقشآفرینی داشته است. آثار این استودیو، نظیر سری Dark Souls و اخیراً Elden Ring، اغلب با استقبال فراوانی روبهرو شدهاند؛ اما Bloodborne بهخاطر دنیای تاریک و رازآلود، گیمپلی سریع و خشونتبار، و حالوهوای گوتیک خود، از همان ابتدا در قلب گیمرها جای گرفت. بااینحال، این بازی تا به امروز بهصورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۴ در دسترس بوده و هیچ نسخهٔ رسمیای برای رایانههای شخصی یا دیگر پلتفرمها عرضه نشده است. در نتیجه، بسیاری از علاقهمندان که دسترسی به کنسول سونی نداشتند، هرگز فرصت تجربهٔ این اثر ماندگار را بهدست نیاوردند.
با گذشت چند سال از عرضهٔ Bloodborne و در حالی که هواداران مشتاق منتظر یک پورت یا نسخهٔ ریمستر برای پلتفرمهای جدیدتر بودند، به نظر میرسد استودیو و ناشر اصلی (سونی) تمایلی برای بازنشر رسمی این اثر از خود نشان ندادهاند. بیتوجهی سازندگان به درخواستهای بیشمار هواداران برای عرضهٔ نسخهٔ رایانههای شخصی، مایهٔ دلسردی بسیاری از مخاطبان شده است. همزمان، از آنجا که بهطور کلی جامعهٔ بازیکنان رایانههای شخصی طی سالهای اخیر علاقهمند به تجربهٔ آثار انحصاری پلیاستیشن شدهاند، مشکلِ عدمدسترسی رسمی به Bloodborne بیش از پیش نمود یافته است.
در این میان، نقش شبیهسازها برای علاقهمندانی که خواهان تجربهٔ بازیهای انحصاری کنسولها روی دستگاههای دیگر هستند، پررنگتر از همیشه به نظر میرسد. شبیهسازها ابزاری هستند که با تقلید از سختافزار و سیستمعامل یک کنسول، امکان اجرای بازیهای آن کنسول روی رایانهها یا دستگاههای دیگر را فراهم میکنند. گرچه توسعه و استفاده از این شبیهسازها در برخی کشورها با محدودیتها و مسائل حقوقی همراه است، اما همچنان جامعهای پُرشور از برنامهنویسان و طرفداران مشغول به ساخت و بهبود آنها هستند تا لذت تجربهٔ عناوین کلاسیک و انحصاری را برای طیف وسیعتری از بازیکنان ممکن سازند.
یکی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه، مربوط به شبیهسازی Bloodborne بر روی استیم دک است؛ دستگاهی که شرکت والو با هدف ترکیب قابلیت حملپذیری یک کنسول دستی و قدرت رایانهٔ شخصی روانهٔ بازار کرد. استیم دک با سیستمعامل SteamOS مبتنی بر لینوکس عرضه میشود و میتواند از طریق شبیهسازهای مختلف، بازیهای کنسولهای متعدد را اجرا کند. با وجود آنکه این دستگاه در ابتدا برای اجرای بازیهای کتابخانهٔ استیم طراحی شده بود، رفتهرفته جامعهٔ بازیکنان به قابلیتهای چندمنظورهٔ آن پی بردند و تلاشها برای آزمون شبیهسازهای پلیاستیشن ۴ روی این پلتفرم آغاز شد.
اهمیت موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانیم استیم دک با توجه به اندازه و قدرت سختافزاریاش، توانسته به رقیبی جدی برای دستگاههای دستی دیگر تبدیل شود؛ چه رسد به آنکه بتواند عناوین سنگینی همچون Bloodborne را، ولو با کمک شبیهساز، اجرا کند. در سالهای اخیر، شاهد رونق بازار دستگاههای دستی بودهایم؛ اما بیشتر این دستگاهها برای اجرای بازیهای موبایل یا برخی عناوین مستقل طراحی شدهاند. حال با استیم دک میتوان حتی به تجربهٔ بازیهای تریپلای روی حالتی قابلحمل امیدوار بود. این ویژگیها یکی از دلایل محبوبیت جهانی استیم دک بهشمار میآید و باعث شده است بسیاری از گیمرها، آن را به چشم جایگزینی قابلاعتماد برای لپتاپهای گیمینگ یا کنسولهای خانگی ببینند.
با توجه به اطلاعرسانیهای غیررسمی در فضای مجازی، برخی کاربران که به نسخههای آزمایشی شبیهساز ShadPS4 دسترسی دارند، موفق به اجرای نسبی Bloodborne شدهاند و تجربهشان را به اشتراک گذاشتهاند. هرچند تا رسیدن به یک نسخهٔ پایدار و بدون ایراد، هنوز راه زیادی باقی است و احتمالاً بهینهسازیهای متعددی نیاز دارد. با این حال، خودِ این اتفاق نشانهای مثبت برای افرادی است که معتقد بودند دیر یا زود، قدرت خلاقیت جامعهٔ مادرساز (Modders) و برنامهنویسان طرفدار FromSoftware، موانع کنونی را از سر راه برمیدارد.
در کنار تمام این خبرهای امیدوارکننده، باید یادآور شد که بحث حقوقی و قانونی پیرامون استفاده از شبیهسازها همواره مطرح بوده است. برخی معتقدند که تا زمانی که کاربر مالک قانونی نسخهٔ اصلی بازی باشد، استفاده از شبیهساز مسئلهای ندارد؛ اما برخی دیگر، این کار را ناقض حقوق ناشر و سازنده میدانند. از همین رو، گرچه جامعهٔ هواداران از چنین دستاوردهایی استقبال میکند، اما نمیتوان احتمال اقدام قانونی یا مخالفت جدی ناشران بازی را نادیده گرفت. درعینحال، تاکنون سونی واکنش رسمی خاصی به خبرهای مربوط به شبیهساز Bloodborne نشان نداده و همچنان نسبت به درخواستهای مکرر جامعهٔ بازیکنان برای عرضهٔ یک نسخهٔ رایانههای شخصی یا پورت رسمی سکوت کرده است.
در پایان، حضور Bloodborne روی استیم دک از طریق شبیهساز، در نگاه اول به یک فتح باب هیجانانگیز برای طرفداران این اثر شباهت دارد. درست است که اجرای بازی بهصورت رسمی و بدون دردسرهای فنی و حقوقی، آرزویی بزرگتر برای هواداران بهشمار میرود؛ اما در وضعیتی که ناشر و سازنده همچنان ترجیح دادهاند سکوت کنند، جامعهٔ مستقل شبیهسازها توانستهاند روزنهای از امید برای دوستداران این شاهکار گوتیک باز کنند. حال باید منتظر ماند و دید آیا موفقیت این شبیهساز در اجرای پایدار و روان Bloodborne روی استیم دک میتواند توجه استودیوها و ناشران را برای عرضهٔ رسمی این اثر ارزشمند جلب کند یا نه. تا آن زمان، تجربهٔ ۳۰ فریم بر ثانیه روی یک دستگاه دستی برای کسانی که سرانجام موفق شدند سفری کوتاه به خیابانهای نفرینشدهٔ یارنام داشته باشند، بدون تردید دستاوردی قابلتوجه خواهد بود.