توجه به بازی های قدیمی کامپیوتر که هنوز هم میتوانند بهترین تجربیات را ارائه دهند، از جذابیت خاصی برخوردار است. وبسایت گیموشن آرت، با ارائه مقالهای در خصوص بازی های قدیمی با گرافیک خوب، به بازخوانی این بازیها میپردازد که نشان میدهد چگونه آثاری از دههها قبل همچنان میتوانند چشمها را خیره کنند. این بازیها، که برای سیستمهای ضعیف نیز قابل اجرا هستند، بهترین بازیها برای سیستمهای ضعیف شناخته شدهاند و این امکان را به گیمرها میدهند تا بدون نیاز به سختافزارهای گرانقیمت، لذت بازی را تجربه کنند.
در ادامه، وقتی صحبت از بهترین بازیهای استراتژیک کامپیوتر به میان میآید، اغلب نامهایی از دهههای گذشته به یاد آورده میشوند که هنوز هم توانایی به چالش کشیدن ذهنهای استراتژیک را دارند. این بازیهای نوستالژیک، که به تفصیل در مقالهای در وبسایت گیموشن آرت مورد بحث قرار گرفتهاند، برخی از آنها به عنوان شاهکارهای فراموشنشدنی در تاریخ بازیهای رایانهای به شمار میروند. این بازیها نه تنها قلبهای قدیمیترها را به تپش وا میدارند بلکه نسلهای جدید را نیز با سحر و جادوی خود مینوازند.
فهرست محتوا
Max Payne
در میان بازیهایی که برای زنده کردن خاطرات قدیمیترین گیمرها مورد تحسین قرار میگیرند، Max Payne، محصول شاخص سال 2001 و یکی از بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر است که نه تنها سرگرمکننده بود، بلکه در زمان خود انقلابی در صنعت بازیهای ویدئویی به شمار میرفت. این بازی، که توسط شرکت فنلاندی Remedy Entertainment ساخته و توسط Rockstar Games منتشر شده، داستانی تاریک و پرتنش را روایت میکند که با محوریت یک کارآگاه نیویورکی به نام مکس پین شکل میگیرد، که در پی یافتن عاملین قتل خانوادهاش است.
Max Payne با معرفی مکانیزم «زمان آهسته» یا Bullet Time در تیراندازیها، که از فیلمهای اکشن هالیوودی الهام گرفته بود، به رویکرد جدیدی در تجربه بازیهای شوتر اولشخص و سومشخص دست یافت. این ویژگی امکان میداد تا بازیکنان با زمانبندی دقیق، حرکات دشمنان را پیشبینی کرده و با استراتژی به مبارزه بپردازند، تجربهای که همچنان در بازیهای مدرن تیراندازی تأثیرگذار است. گرافیک بازی، با وجود قدمتش، هنوز هم قابل قبول است و توانسته بینندگان را با فضاسازیهای سینمایی و تصویرپردازیهای نوآورانه خود مجذوب کند. نوع روایت داستانی بازی، که از طریق کامیکاستریپهای میانپردهای بیان میشود، به شکلگیری فضایی نویر و تیره کمک کرده که تأثیر عمیقی بر بازیکن میگذارد.
این بازی به خاطر ساختار داستانی عمیق و کشمکشهای درونی قهرمان خود که با از دست دادن عزیزانش دست و پنجه نرم میکند، نه تنها به عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان یک اثر هنری در نظر گرفته شده است.
Half-Life
پس از تجربهای انقلابی که Max Payne در صنعت بازیهای ویدئویی به ارمغان آورد، نوبت به Half-Life میرسد که به عنوان دومین بازی در مقالهای درباره بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر برای زنده کردن خاطرات معرفی شود. این بازی، که توسط Valve در سال 1998 منتشر شد، نه تنها به عنوان یک شاهکار در ژانر اولشخص شوتر شناخته میشود، بلکه به دلیل تأثیرات عمیقی که بر صنعت گیم گذاشت، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بازیهای ویدئویی به حساب میآید.
Half-Life با داستانی فراگیر و جذاب، که در آن بازیکن در نقش دانشمندی به نام گوردون فریمن قرار میگیرد، تحولی بزرگ در روایت داستانی بازیهای تیراندازی ایجاد کرد. این بازی با استفاده از مکانیزمهای گیمپلی نوآورانه و تعاملات پیچیده محیطی، دوران گذار از بازیهای سنتی FPS مانند DOOM، که بیشتر بر تیراندازی سریع و ساده تمرکز داشتند، به یک دوره جدید که در آن تاکتیکها و استراتژیهای پیچیدهتر مورد توجه قرار گرفتند، را نشان داد. Half-Life با ادغام عناصر تکتیکال شوتر، که به بازیکنان اجازه میدهد تا با تفکر و برنامهریزی دقیق به پیش بروند، استانداردهای جدیدی برای بازیهای اکشن و ماجراجویی تعیین کرد.
همچنین، Half-Life توانست با معرفی دشمنان و معماهای مبتکرانه، که هر دو به شکلی بینظیر در مسیر داستان تعبیه شده بودند، سطح انتظارات را از یک بازی شوتر اول شخص بالا ببرد. محیطهای غنی و جو داستانی که بازی ارائه میدهد، نه تنها یک پیشرفت فنی بلکه یک پیشرفت هنری نیز به شمار میآمد.
Diablo II
Diablo II از دیگر عناوین قدیمی است که نه تنها به عنوان یک بازی شاخص در ژانر اکشن-نقشآفرینی شناخته شده، بلکه به عنوان یکی از پایهگذاران دوره اوج بازیهای آنلاین در نظر گرفته میشود. این بازی در سال 2000 توسط Blizzard Entertainment تولید و منتشر شده که تجربهای معتادکننده و پویا را در همان زمان ارائه داد که چالشهای غنی و گیمپلی تعاملیاش توانست طیف وسیعی از بازیکنان را به خود جذب کند.
Diablo II، با داستانی پرفراز و نشیب که در دنیای تاریک و خطرناک Sanctuary جریان داشت، نه تنها در حوزه گیمپلی انفرادی خود برجسته بود، بلکه با پیادهسازی Battle.net، سرویس آنلاین خود Blizzard، توانست سطح تعامل و همکاری بین بازیکنان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این امکانات آنلاین، بازیکنان را قادر میساخت تا به صورت گروهی در مأموریتها شرکت کنند، تجهیزات و اقلام نادر را مبادله نمایند و در برابر دشمنان قدرتمند به صورت تیمی مبارزه کنند. این ویژگیها نه تنها باعث شد Diablo II به یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین بازیهای آنلاین تبدیل شود، بلکه استانداردهایی را برای بازیهای آینده در این ژانر تعیین کرد.
از دیگر جنبههای برجسته Diablo II، تنوع بالای کلاسهای قهرمانان و سیستم پیچیدهای از مهارتها و تواناییها بود که به بازیکنان اجازه میداد تا شخصیتهای خود را به شیوههای بسیار مختلفی توسعه دهند.
Need for Speed Most Wanted
در ادامه این لیست برجسته که در دل هر گیمری خاطرهای جاودانه ساختهاند، نوبت به Need for Speed: Most Wanted میرسد، یکی از درخشانترین ستارهها در دنیای بازیهای رانندگی و مسابقهای. منتشر شده در سال 2005 توسط Electronic Arts، این بازی توانست به سرعت به یکی از محبوبترین نسخهها در مجموعه بازیهای Need for Speed تبدیل شود و استانداردهای جدیدی را برای بازیهای ماشینسواری تعیین کند.
Need for Speed: Most Wanted با داستانی پویا و چالشبرانگیز که در آن بازیکنان باید از دست پلیس فرار کنند و در عین حال در فهرستی از رانندگان تحت تعقیب (Most Wanted) به بالاترین رتبهها صعود کنند، توانست طرفداران زیادی را به خود جلب کند. این بازی با ارائه ماشینهایی با طراحیهای خیرهکننده و امکانات سفارشیسازی بینظیر، هیجان مسابقات خیابانی را به تصویر میکشید. علاوه بر این، محیطهای بازی به گونهای طراحی شدهاند که اجازه میدهند بازیکنان از تاکتیکهای مختلف برای فرار از دست پلیس و رقبا استفاده کنند، که این خود به تجربهای مهیج و دینامیک بدل میشود.
گیمپلی معتادکننده و تعقیبوگریزهای نفسگیر، همراه با سیستم نیتروز که امکان دهانده شدن سرعت را در لحظات کلیدی فراهم میآورد، Need for Speed: Most Wanted را به یکی از بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر ماشینی تبدیل کرده است.
Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas، بازی که شاید بیش از هر بازی دیگری در تاریخ بازیهای ویدئویی شناخته شده است، بیتردید یکی از جاودانههای صنعت گیم است. این نسخه از سری بازیهای Grand Theft Auto، که در سال 2004 توسط Rockstar Games منتشر شد، نه تنها به خاطر داستان پیچیده و شخصیتهای ماندگارش معروف است، بلکه به دلیل دنیای باز و وسیعی که ارائه داده، به عنوان یک نقطه عطف در بازیهای سبک جهان باز به شمار میرود.
داستان San Andreas در دهه 90 میلادی و در ایالات موهومی سن اندریاس، که شامل سه شهر اصلی: لس سانتوس، سن فیرو، و لاس ونتوراس است، روی میدهد. بازیکنان در نقش کارل “سی جی” جانسون، یک عضو گروهی خیابانی که به محله خود در لس سانتوس بازگشته تا مرگ مادرش را تحقیق کند و خیلی زود درگیر ماجراهای متعددی میشود که از فساد پلیس گرفته تا جنگهای داخلی بین گروهها و حتی رازهای دولتی را در بر میگیرد.
GTA: San Andreas نه تنها به دلیل مأموریتهای متنوع و حوادث نفسگیرش مشهور است بلکه به خاطر اجتماعی و فرهنگی کردن بسیاری از موضوعاتی که در آن دوره مطرح بود، مورد تحسین قرار گرفته است. بازی از نظر گیمپلی بسیار غنی است و شامل فعالیتهای فرعی مختلفی مانند مسابقات خیابانی، قمار، و حتی مدیریت املاک و مستغلات میشود، که همگی به ایجاد یک تجربه دنیای باز واقعگرایانه کمک میکنند.
تأثیر Grand Theft Auto: San Andreas بر فرهنگ گیم و فرهنگ عام بسیار زیاد است و به عنوان یکی از برجستهترین و پرفروشترین بازیهای تاریخ شناخته میشود. این بازی تنها یک بازی نیست بلکه یک پدیده فرهنگی است که همچنان توانسته است نسلهای مختلفی از گیمرها را به خود جذب کند و به عنوان عنوانی که همه میشناسندش، جایگاه بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر را در دلها دارد.
Counter strike 1.6
Counter-Strike 1.6، نه تنها به عنوان یکی از محبوبترین نسخههای سری بازیهای Counter-Strike شناخته شده است، بلکه نقش بسزایی در شکلگیری و توسعه پلتفرم استیم داشته است. منتشر شده توسط Valve در اوایل دهه 2000، این بازی تا به امروز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیها در ژانر شوتر تاکتیکال اول شخص باقی مانده است.
در آن زمان، Valve با چالشهایی در زمینه انتشار آپدیتها و پچهای امنیتی برای بازیهای خود روبرو شد. به منظور حل این مشکلات و ارائه بروزرسانیها به شیوهای کارآمد و امن برای بازیکنان، Valve تصمیم گرفت پلتفرم دیجیتالی خود را، که بعدها به نام استیم شناخته شد، توسعه دهد. استیم نخست به عنوان یک سیستم اجباری برای بهروزرسانی بازیها، از جمله Counter-Strike 1.6، شروع به کار کرد و به مرور زمان به یکی از بزرگترین فروشگاههای دیجیتالی برای بازیهای ویدئویی تبدیل شد.
Counter-Strike 1.6 برای نوآوریهای خود در گیمپلی تاکتیکی و تمرکز بر مهارت و همکاری تیمی شهرت دارد. این بازی، که در محیطهای متنوع و با استفاده از سلاحهای واقعگرایانه روایت میشود، تجربهای نزدیک به واقعیت را برای بازیکنان فراهم آورده و به یکی از مهمترین عناوین در مسابقات ورزشهای الکترونیک تبدیل شده است. اهمیت Counter-Strike 1.6 در تاریخ بازیهای ویدئویی تنها به خاطر گیمپلی عالیاش نیست، بلکه به دلیل نقشی که در ایجاد و توسعه استیم داشته، یکی از کلیدیترین بازیها به شمار میرود و به عنوان بخش مهمی از تاریخچه گیمینگ جایگاه خود را حفظ کرده است.
Project IGI
Project IGI: I’m Going In یکی از آن بازی های قدیمی کامپیوتر است که در زمان خود، جزو بهترین عناوین مخفی کاری بود که تحولی عظیمی به وجود آورد. منتشر شده در سال 2000 توسط Innerloop Studios و Eidos Interactive، این بازی به سرعت به خاطر سبک گیمپلی منحصر به فرد و تاکیدش بر برنامهریزی و اجرای عملیاتهای نظامی در محیطهای وسیع و باز شناخته شد.
در Project IGI، بازیکنان در نقش دیوید جونز، یک عامل سابق SAS که برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از جنگهای بزرگتر فعالیت میکند، قرار میگیرند. بازی به خاطر ماموریتهایی که نیاز به برنامهریزی دقیق و تاکتیکهای زمینی داشت، مورد توجه قرار گرفت. برخلاف بسیاری از بازیهای همدوره خود که بر روی تیراندازی سریع و هیجانانگیز تمرکز داشتند، Project IGI بازیکنان را تشویق میکرد تا با استفاده از عناصر نفوذی و تاکتیکهای جنگی، دشمنان خود را شکست دهند.
یکی از ویژگیهای برجسته Project IGI، نقشههای وسیع و باز آن بود که به بازیکنان اجازه میداد تا ماموریتها را به روشهای متفاوت اجرا کنند، از جمله نفوذ آرام بدون جلب توجه یا استفاده از قدرت نظامی برای دستیابی به اهداف. این بازی همچنین به خاطر سطح بالای دشواری و نبود نقاط ذخیره در میان مراحل، که باعث میشد بازیکنان برای پیشرفت نیازمند تفکر و برنامهریزی دقیق باشند، شناخته شده است.
Project IGI با وجود گرافیکی که شاید امروزه منسوخ به نظر برسد، همچنان به خاطر ارائه تجربهای واقعگرایانه و فشرده در عملیاتهای نظامی، مورد توجه و احترام گیمرهای قدیمی و جدید قرار دارد. این بازی نه تنها به عنوان یک تجربه تاکتیکی برجسته در خاطرهها باقی مانده است، بلکه به عنوان یک نمونه درخشان از بازیهایی که بر تفکر استراتژیک و دقت عملیاتی تاکید دارند، شناخته میشود.
Prince Of Persia Warrior Within
Prince of Persia: Warrior Within، ادامهای جسورانه و تیرهتر به نسخه پیشین خود Prince of Persia: The Sands of Time است که در سال 2004 توسط Ubisoft، این بازی به دلیل تغییر فضای داستانی و گیمپلی به سوی یک تم تیرهتر و خشنتر نسبت به نسخه قبلی خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
در این عنوان، شاهزاده، که از سفر در زمان و پیامدهای آن رنج میبرد، به جزیرهای مرموز به نام جزیره زمان سفر میکند تا از دست Dahaka، موجودی قدرتمند که به دنبال او برای پاک کردن نقضهای زمانی است، فرار کند. این نسخه از بازی بیشتر بر روی جنبههای مبارزه تأکید دارد و سیستم مبارزهای پیشرفتهتری را نسبت به نسخههای پیشین ارائه میدهد که امکان استفاده از انواع سلاحها و تکنیکهای جدید را به بازیکنان میدهد.
تغییر در تم و فضای داستانی Warrior Within به آن کمک کرد تا به یک بازی بالغتر و عمیقتر تبدیل شود. گیمپلی آن شامل پازلهای محیطی و جهانهایی با طراحی پیچیدهتر است که نیازمند تفکر و استراتژی بیشتری از سوی بازیکنان است. این بازی نه تنها در زمینه گرافیک و صداگذاری پیشرفتهای قابل توجهی داشت، بلکه موسیقی متن آن نیز تحسینهای زیادی را برانگیخت و جو تیره و مرموز بازی را تقویت کرد.
Prince of Persia: Warrior Within به عنوان یک بازی دراماتیک و پرتنش، نه تنها توانست میراث نام آور خود را ادامه دهد بلکه به عنوان یکی از بازیهای معتبر و مهم در سری Prince of Persia شناخته شد که توانست چشمانداز جدیدی را در داستانهای ماجراجویانه ارائه دهد و بدین ترتیب، به عنوان یکی از بهترین بازیهای قدیمی کامپیوتر که خاطرات را زنده میکنند، مطرح ماند.
Command & Conquer: Generals
Command & Conquer: Generals، یکی از شاخصترین بازیها در سری Command & Conquer و آخرین بازی در این مقاله است. این بازی، که در سال 2003 توسط EA Pacific منتشر شد، در ژانر استراتژی زمان واقعی (RTS) قرار دارد و به خاطر دقت تاکتیکی و تنوع استراتژیکی که ارائه میدهد، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
Generals با معرفی سه قدرت بزرگ نظامی، ایالات متحده، چین و یک گروه غیرنظامی خیالی به نام GLA (جبهه آزادیبخش جهانی)، یک دورنمای جدید و مدرن به سری بازیها افزود. هر فراکسیون با ویژگیها، نیروها، تکنولوژیها و استراتژیهای منحصر به فرد خود، تجربیات گوناگونی را برای بازیکنان فراهم میکند که این امر به تنوع و عمق استراتژیک بالای بازی کمک شایانی کرده است.
یکی از ویژگیهای بارز Command & Conquer: Generals، استفاده آن از گرافیک سهبعدی و موتور بازی بهروز شده است که به نمایش جزئیات بیشتر در نبردها و بهبود تجربه کلی بازیکن کمک کرد. علاوه بر این، بازی دارای یک بخش چندنفره قوی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا در مقابل یکدیگر به رقابت پرداخته و استراتژیهای خود را در میدانهای نبرد آزمایش کنند.
Generals همچنین به خاطر داستانهای جذاب و ماموریتهای متنوع در کمپینهای تکنفرهاش شناخته شده است که هر کدام به دنبال روایت قسمتی از تقابل بین این سه قدرت جهانی هستند. با وجود برخی انتقادات برای محتوای سیاسی و نمایشهای استریوتایپی، بازی توانست نقدهای مثبت بسیاری دریافت کند و به عنوان یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین بازیها در ژانر استراتژی زمان واقعی شناخته شود. Command & Conquer: Generals به درستی یکی از بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر است که توانسته خاطرات بسیاری را برای علاقمندان به بازیهای استراتژی زنده نگه دارد.