حدود سه ماه پیش، بازی جدید و رایگانی به نام Banana در پلتفرم استیم منتشر شد که توانست با وجود سادگی بینظیرش، توجه گستردهای را به خود جلب کند. در این بازی، تنها کاری که بازیکنان باید انجام دهند این است که روی تصویر یک موز کلیک کنند. این کلیکها به بازیکنان امکان میدهد تا اسکینهای مختلفی را دریافت کنند که میتوانند آنها را در بازار ترید استیم به قیمتی مناسب به فروش برسانند.
عجیب به نظر میرسد که چگونه یک بازی با چنین مکانیک سادهای میتواند تا این حد محبوب شود، اما Banana به سرعت تبدیل به یک پدیده شد. بر اساس آخرین آمارها، تعداد بازیکنان این بازی از Baldur’s Gate 3 که به عنوان بهترین بازی سال 2023 شناخته شده بود، پیشی گرفته است.
این موفقیت غیرمنتظره بیشتر به خاطر جذابیت روانشناختی عمل کلیک کردن و دریافت پاداش فوری است که در Banana به خوبی به کار گرفته شده. روانشناسان و کارشناسان بازی معتقدند که این مکانیزم تقویتی ساده میتواند توجه کاربران را برای مدت زمان طولانی به خود جذب کند و آنها را به بازگشت مداوم به بازی ترغیب نماید.
از نظر اقتصادی، Banana نمونهای بارز از مدل بازاریابی است که در آن، محتوای رایگان با امکان کسب درآمد از طریق معاملات کوچک درون بازی به کار گرفته میشود. این امکان فروش اسکینها در بازار استیم نیز موجب شده که بازیکنان احساس کنند که در حال کسب درآمد از بازی هستند، که این خود بخشی از جذابیت بازی است.
جالب توجه است که Banana با وجود گرافیک ساده و مکانیک ابتدایی، توانسته است نظر مثبت بسیاری از منتقدان و بازیکنان حرفهای را به خود جلب کند. برخی از منتقدان بازی از این پدیده به عنوان “تجلیل از سادگی” یاد کردهاند و بر این باورند که Banana توانسته است بازگرداندن به اصول اولیه بازیسازی را به نمایش بگذارد.
در نهایت، موفقیت بازی موز نشان میدهد که در دنیای پیچیده و گسترده بازیهای ویدئویی، گاهی اوقات سادهترین ایدهها میتوانند بیشترین تأثیر را داشته باشند. با این حال، پرسش این است که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا Banana به عنوان یک دوره گذرا در تاریخ بازیهای رایانهای باقی خواهد ماند.