پس از سالها غیبت از پلتفرم استیم، یوبیسافت (Ubisoft) بالاخره تصمیم به انتشار بازیهای خود بر روی این پلتفرم محبوب گرفته است. با این حال، اولین بازی از این مجموعه که تحت این استراتژی جدید منتشر شد، Assassin’s Creed Mirage، فروش ناامیدکننده در استیم داشت و نتوانست انتظاراتی که از این تصمیم بزرگ یوبیسافت وجود داشت را برآورده کند. این بازی توانست تنها کمی بیش از ۱۵۰۰ بازیکن همزمان (CCU) را در روز عرضه خود به دست بیاورد که در مقایسه با نسخههای قبلی و دیگر عناوین بزرگ، رقمی بسیار پایین به نظر میرسد.
یوبیسافت در سالهای اخیر بسیاری از بازیهای خود را به جای استیم بر روی پلتفرم یوپلی (Ubisoft Connect) و فروشگاههای دیگر مانند اپیک گیمز (Epic Games) منتشر میکرد. این تصمیم در ابتدا برای ایجاد یک اکوسیستم خاص و کنترل بیشتر بر روی فروش بازیها گرفته شد، اما با گذشت زمان، این استراتژی بازخوردهای متفاوتی از طرف بازیکنان و منتقدان دریافت کرد. بسیاری از کاربران استیم ناراضی بودند که بازیهای محبوب یوبیسافت مانند سری Assassin’s Creed بهصورت رسمی در استیم عرضه نمیشوند.
تصمیم یوبیسافت برای بازگشت به استیم، به ویژه با انتشار Assassin’s Creed Mirage، امیدهای زیادی را در میان جامعه گیمرها و طرفداران این شرکت ایجاد کرد. بسیاری انتظار داشتند که این بازگشت باعث افزایش قابل توجه فروش بازی Assassin’s Creed Mirage و بازیکنان این عنوان در استیم شود. اما اعداد و ارقام اولین روز عرضه نشان میدهد که اوضاع آنگونه که انتظار میرفت، پیش نرفته است.
علاوه بر این، انتقادات قبلی که نسبت به انتشار بازیهای یوبیسافت بر روی پلتفرمهای دیگر مطرح شده بود، ممکن است همچنان بر روی بازیکنان تاثیرگذار بوده باشد. برخی از بازیکنان ممکن است هنوز نسبت به سیاستهای تجاری یوبیسافت بدبین باشند و به همین دلیل، از خرید نسخه استیم بازی خودداری کرده باشند. همچنین قیمتگذاری بازی و نحوه انتشار آن نیز میتواند از دیگر عوامل تاثیرگذار باشد. در برخی از مناطق، قیمت بازی به نسبت رقبا ممکن است بالاتر باشد و این موضوع میتواند بر روی تصمیم بازیکنان تاثیر گذاشته باشد.
با وجود شروع ناامیدکننده Assassin’s Creed Mirage در استیم، این اتفاق لزوماً به معنای شکست کامل این استراتژی برای یوبیسافت نیست. بازگشت به استیم ممکن است بخشی از یک استراتژی بلندمدت برای بازگرداندن جامعه استیم به بازیهای یوبیسافت باشد. این حرکت میتواند نشاندهنده تغییر رویکرد یوبیسافت در مواجهه با نیازها و انتظارات بازیکنان باشد. استیم بهعنوان یکی از بزرگترین و محبوبترین پلتفرمهای بازیهای ویدئویی در جهان، همچنان فرصتهای زیادی را برای یوبیسافت و دیگر شرکتهای بازیسازی فراهم میکند.
علاوه بر این، ممکن است که در آینده با انتشار بهروزرسانیها و بستههای الحاقی جدید برای Assassin’s Creed Mirage، بازیکنان بیشتری به سمت این بازی جذب شوند. انتشار نقدهای مثبت و بازخوردهای بهتر در طول زمان نیز میتواند به بهبود فروش بازی کمک کند. همچنین، بازاریابی مناسبتر و ارائه تخفیفهای ویژه در استیم میتواند باعث افزایش فروش در آینده شود.
یوبیسافت هنوز عناوین بزرگ و محبوب دیگری در دست ساخت دارد که میتوانند به موفقیت بازگشت این شرکت به استیم کمک کنند. بازیهایی مانند The Division و Far Cry همچنان دارای پایگاه بزرگ بازیکنان هستند و انتشار آنها بر روی استیم میتواند توجه بیشتری را جلب کند. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از طرفداران همچنان به استیم بهعنوان پلتفرم اصلی خود وفادار هستند، این احتمال وجود دارد که با عرضه نسخههای جدید و بهبودیافته، استقبال بهتری از بازیهای آینده این شرکت شود.
در نهایت، فروش ضعیف Assassin’s Creed Mirage بر روی استیم ممکن است یک هشدار برای یوبیسافت باشد تا استراتژیهای خود را برای جذب بازیکنان بیشتر بازنگری کند، اما این شرکت همچنان میتواند از فرصتهای موجود در استیم بهرهبرداری کرده و با بهبود محتوای بازیها و بازاریابی مناسب، موفقیتهای بیشتری در آینده کسب کند.