اظهارات تند و صریح اغلب به گوش میرسد، اما کمتر شاهد بیانیههایی هستیم که به صراحت و به طور کامل از ناامیدی و انتقاد نسبت به یکی از بزرگترین ناشران بازی در جهان حکایت کند. مارکوس لهتو، که به عنوان یکی از ارکان اصلی خلق سری محبوب Halo شناخته میشود و سالها به عنوان کارگردان در سری Battlefield فعالیت داشته، به تازگی در پستی در شبکه ایکس (توییتر سابق) انتقادات تندی را نسبت به Electronic Arts (EA) مطرح کرده است.
لهتو که به تازگی از EA جدا شده، اعلام داشت که هیچ چیز مثبتی در خصوص EA نیست که گفته شود. این اظهارات در بین جامعه گیمرها و توسعهدهندگان بازی، بازتاب وسیعی داشته است. لهتو، با سابقه درخشانی که در صنعت بازی دارد، اکنون صدایی است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. این انتقادات نه تنها از نارضایتی شخصی او حکایت دارد بلکه نشاندهنده عمق بحرانها و چالشهایی است که در برخی از بزرگترین شرکتهای بازیسازی جهان وجود دارد.
یکی از دلایل اصلی که لهتو برای جدایی خود از EA بیان کرد، موضوع تعدیل نیروهایی بود که تحت نظارت او در حال کار بودند. این تعدیل نیرو، که گاه به دلایل اقتصادی انجام میشود، نه تنها برای لهتو بلکه برای دیگر کارگردانان و توسعهدهندگان در شرکتهای مختلف، یک چالش بزرگ و ناراحتکننده است. از دست دادن همکاران و کاهش تیمهای توسعه، نه تنها بر روحیه تیمها بلکه بر کیفیت و برنامهریزی تولید بازیها نیز تأثیر میگذارد.
انتقادات لهتو در یک زمان حساس مطرح میشود، زمانی که صنعت بازیهای ویدئویی با چالشهای متعددی مواجه است، از جمله افزایش فشارهای اقتصادی، تغییرات سریع تکنولوژی، و انتظارات بالای طرفداران. این اظهارات میتواند به عنوان یک زنگ خطر برای شرکتهای بزرگ بازیسازی تلقی شود تا بازنگری جدی در رویکردها و شیوه مدیریت خود داشته باشند.
در حالی که EA هنوز پاسخی به این انتقادات ارائه نداده است، جامعه گیمینگ با دقت توجه زیادی به این موضوع نشان میدهد. این موضوع نه تنها بر تصویر عمومی EA تاثیر میگذارد بلکه بر این نکته تاکید دارد که صدای توسعهدهندگان باید شنیده شود و در تصمیمگیریها مورد توجه قرار گیرد.