در پی تصمیم شرکت Rockstar Games برای بازگشت کارمندان به دفتر کار پس از دوران همهگیری کرونا، راکستار با اعتراض گستردهای در میان کارکنان این شرکت روبهرو شده است. این اقدام، که به نظر میرسد با هدف تسریع در فرآیند توسعه و ارتقای کیفیت بازیهای در حال تولید، از جمله مراحل نهایی ساخت بازی GTA VI اتخاذ شده، با واکنش تند اتحادیه مستقل کارگران بریتانیا مواجه گردیده است.
در دوران همهگیری، شرکتهای فناوری و توسعهدهندگان بازی سراسر جهان، از جمله راکستار گیمز، به کار از راه دور روی آوردند تا هم از سلامت کارمندان خود محافظت کنند و هم بتوانند فعالیتهای خود را ادامه دهند. این رویکرد، علاوه بر حفظ سلامتی، به تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی منجر شد و بسیاری از کارکنان توانستند بازدهی خود را در محیطهای کمفشارتر حفظ کنند.
با این حال، با نزدیک شدن به مراحل نهایی تولید GTA VI، راکستار اعلام کرده است که کارمندان باید به محل کار بازگردند. این تصمیم نگرانیهایی در مورد بازگشت به الگوهای کاری فشرده و سنگین، معروف به کرانچ، را در میان کارکنان ایجاد کرده است. کرانچ، اصطلاحی در صنعت بازیسازی، به دورههای کاری طولانی و فشار زیاد بر کارمندان در مراحل پایانی توسعه بازی اشاره دارد که میتواند بر سلامتی و رفاه آنها تاثیر منفی بگذارد.
اتحادیه مستقل کارگران بریتانیا، با انتقاد از این تصمیم راکستار، آن را بیپروا خوانده و خواستار بازنگری در آن شده است. این اتحادیه معتقد است که بازگشت اجباری به دفتر کار، بدون در نظر گرفتن دستاوردهای دوران همهگیری و تاثیر آن بر کیفیت زندگی کارمندان، نشاندهنده یک گام به عقب در زمینه حقوق کارگری است.
کارمندان راکستار نیز نگرانیهای خود را ابراز داشتهاند، معتقدند که بازگشت دائم به محیط کار سنتی میتواند به بازگشت به رویههای کاری ناسالم منجر شود. آنها از مدیریت خواستهاند تا به دنبال راهحلهای میانه باشد که هم امکان کار از راه دور را حفظ کند و هم اطمینان حاصل شود که پروژههای در دست اقدام با بالاترین استانداردهای کیفیت و در زمانهای مقرر به اتمام برسند.
این اعتراضات و نگرانیها نشان میدهند که صنعت بازیسازی، همچنان در حال مبارزه با مسائلی است که پیش از همهگیری نیز وجود داشتهاند. بحث بر سر تعادل بین کار و زندگی، سلامتی و رفاه کارمندان، و تاثیر آنها بر کیفیت و خلاقیت در تولید بازیها، همچنان از موضوعات مهم در این صنعت به شمار میروند. این بحران نشاندهنده یک نقطه عطف مهم برای راکستار و سایر شرکتهای بازیسازی است که چگونه میتوانند به بهترین شکل از تکنولوژی و نوآوریها به نفع هم کارکنان و هم کیفیت محصولات خود استفاده کنند.
با در نظر گرفتن اعتراض کارمندان شرکت Rockstar و اتفاقاتی در جریان است، شاید شاهد آن باشیم که بازی مورد انتظار GTA VI با یک تاخیر نیز روبهرو شود.