گیموشن آرتی ها سلام. امروز داستان 6 GTA صحبت کنیم. شایعات و اخبار نسخه بعدی این فرنچایز بزرگ راکستار هرگز نمیخوابه و همه جا رو اشغال کرده. البته منم اگه جای راکستار بودم و بعد ۹ سال هنوز بازیم توی لیست بازی های پرفروش بود، ککم نمیگزید و عجله ای برای انتشار نسخه بعدی نداشتم.
پس از اون لیک بزرگی که در مورد GTA VI رخ داد کلی ویدیو و سورس کد لو رفت که البته چون تو مراحل توسعه بود شباهت زیادی به GTA 5 داشت جزییات زیادی دستگیر هوادارا نشد و و چیز خاصی در مورد داستان، لحن یا گیم پلی نفهمیدیم.
اگه بخوایم یه نگاه کلی به وضعیت داستان بازی بندازیم، نویسنده اصلی قسمتهای قبلی و بسیاری دیگر از نویسندگان تیم راک استار گیمز (Rockstar Games) پس از انتشار بازی Red Dead Redemption 2 تیم رو ترک کردن، بنابراین واقعاً مشخص نیست که جایگزین هاشون چطوری داستان قسمت ششم بازی رو روایت کردن.
با توجه به اطلاعات فاش شده مشخصه که داستان بازی در شهر Vice City اتفاق میافته و شخصیتهای اصلی زن و مردی هستن که در طراحی آنها از افسانه بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) الهام گرفته شده.
با اینکه سری Grand Theft Auto دارای بزرگترین امتیاز رسانه ای تاریخ گیمینگ هست، نسخه ششم اولین نسخه ای میشه که یک شخصیت زن به عنوان نقش اول فیلمنامه وارد داستان میشه و این اولین باریه که سازندگان بعد از ۲۵ سال و ۲۳۵ میلیون دلار فروش بالاخره تصمیم گرفتن که در قسمت جدید بازی تصویر درست و واقع گرایانه تری از شخصیت های بازی ارائه بدن تا فضای بازی به واقعیت نزدیک تر بشه.
دن هاوسر (Dan Houser)، نویسنده اصلی، پیش از رفتن به گیمر ها این اطمینان داد که در آینده مجموعه GTA مسائل حساس و کهنه گذشته که جایی در دنیای امروز ندارن کنار گذاشته میشن و بازی دیدگاهی جامعتر به دنیای پیرامون خود خواهد داشت.
گزارشهای اخیر اینطور نشون میدن که داستان بازی GTA 6 از ماجراجوییهای بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) اقتباس شده ؛ زوج امریکایی که به دلیل فعالیتهای مجرمانهشون، از شهرت بالایی برخوردارن. GTA 6 میتونه با استفاده از شخصیتهایی مشابه با بانی و کلاید، سرقتهای بزرگی که گروههای تبهکاری مختلف نیز در آنها دخیل هستند را به نمایش بگذاره که اگه این موضوع به درستی در بازی پیاده بشه، GTA 6 میتونه به یک بازی کلاسیک و فراموشنشدنی تبدیل شه.
بانی پارکر (Bonnie Parker) و کلاید بارو (Clyde Barrow)، یک زوج امریکایی بودن که ماجراجوییهاشون در اوایل دههی ۳۰ میلادی، باعث شهرت جهانیشون شد. این دو نفر، از اعضای گروه تبهکاری Barrow محسوب میشدن که در طی سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴، دست به اقدامات خلافکارانهی متعدد زدن. در لیست کارهای قانونشکنانهی این گروه، سرقت از چندین بانک، فروشگاه و مراکز تجاری دیده میشه. خشونت، جزئی جداییناپذیر از فعالیتهای مجرمانهی گروه Barrow بود به طوری که حداقل ۱۳ نفر، که شامل تعدادی از افسران پلیس نیز میشدند، در جریان عملیاتهای مختلف این گروه جان خود را از دست دادند. در ماه مه سال ۱۹۳۴، بانی و کلاید با کمین نیروهای پلیس مواجه شده و در حین رانندگی، به رگبار بسته شدن و داستان لیلی و مجنون خلافکار همینجا تموم شد.
حالا چرا گفتم لیلی و مجنون؟ چون با وجود بدنامی این دو شخصیت به دلیل فعالیتهای مجرمانه، این داستان عاشقانه آنهاست که معمولا با شور و اشتیاق زیاد در محافل مختلف نقل میشه. قسمت جالب ماجرا اینجاست که معمولا در رسانهها، جرمشکنیهای این زوج مثبت جلوه داده شده و از کلاید به عنوان زنی خطرناک و در عین حال محکوم به تقدیری نفرینشده یاد میشه. تاکنون، آهنگها و فیلمهای سینمایی مختلفی راجع به بانی و کلاید ساخته شده و اینطور به نظر میرسه که حماسهی این زوج تبهکار، در نسخهی بعدی بازی GTA 6 نیز اقتباس خواهد شد.
شرکای جرمی که در GTA 5 میتونستیم برای یک سرقت انتخاب کنیم، معمولا به انتخاب خودمون، قابل تغییر بودن؛ به همین دلیل، فرصت زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به پیشزمینهی شخصیتی این افراد وجود نداشت. اگر داستان GTA 6، از ماجراجوییهای بانی و کلاید اقتباس کنه، این رویه به احتمال زیاد تغییر میکنه. همون طور که گفتیم، بانی و کلاید از اعضای باند Barrow محسوب میشدن؛ در واقع، کلاید رهبری این باند خلافکارانه را به عهده داشت و به نوعی، مغز متفکر اون محسوب میشد. به همین ترتیب، GTA 6 میتونه بازیکن رو در نقش یکی از اعضای یک باند مجرم قرار داده و به او اجازه بده تا سایر کسانی که در این گروه حضور دارند را بیشتر شناخته و با آنها یک ارتباط نزدیک برقرار کنه. کسب اطلاعات بیشتر راجع به اعضای گروه و مهارتهاشون، میتونه گیمپلی بازی رو تا حد زیادی متاثر کرده و ابعاد جدیدی به آن ببخشه.
استفاده راکستار از بانی و کلاید، میتواند منجر به این بشه که یک بار دیگر شاهد حضور چند پروتاگونیست در بازی GTA باشیم و از این طریق، زمینه برای انتخاب شخصیت مورد نظر، به دلخواه گیمرا فراهم بشه. این موضوع زمانی جالبتر میش مهارتها و تواناییهای هر شخصیت منحصر به فرد خودش باشه. مثلا با یکی از شخصیت ها تیراندازی کنید و با اونی که رانندگیش بهتره از سرقت ها فرار کنید.
با توجه به اینکه همیشه توقعات از راکستار بالاست و عملا همه منتظر یه خلق شاهکار جدید از نسخه جدید GTA دارن، راکستار باید یه بازی برای جابجا کردن سطح استاندارد ها و میانگین های گیمرا منتشر کنه، استفاده از بانی و کلاید در ظاهر یک ایده، جذاب محسوب میشه. چون ماجراجوییهای این زوج تبهکار، بارها در مدیومهای مختلف ثابت کرده که از جذابیت بالایی برخورداره. بانی و کلاید میتونن ابعاد جدیدی رو به روی فرنچایز GTA باز کرده و به خصوص در خلق سرقتهای چندمرحلهای و بزرگ، دست راکستار را برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، بازتر از همیشه بذارن.
از یه سمت دیگه استفاده از این ایده پای یه بعد جدید و متفاوت رو به بازی باز میکنه که اون لحظات عاطفی و تعامل های عاشقانه بین دو شخصیت اصلی بازی خواهد بود. ایده بانی و کلاید عملا به راکستار اجازه اضافه کردن یه لایه احساسی به داستان رو میده که بعیده ازش استقبال نشه.
جدای داستان اقتباسی از بانی و کلاید، یه احتمالی هم هست که میگه دو شخصیت حاضر در بازی با هم خواهر و برادر دوقلو هستن که پس از مرگ والدینشون به دست کارتل در سال 2003، از هم جدا میشن. گفته میشه که این حادثه تلخ در آغاز بازی ممکنه در برزیل یا کوبا رخ بده. سالها بعد، برادر قصه ما به عنوان یه کارآگاه مخفی در سازمان مبارزه با مواد مخدر مشغول به کار میشه و در نقطه مقابل خواهر قصه ما راهی یه کارتل مواد مخدر میشه و از قضا از اون کارتلی که والدینشون رو کشته بود هم پیشی میگیره و تبدیل به یکی از قدرمندترین زنان قوی ترین کارتل شهر میشه.
در پی کش و قوس های داستان این خواهر و برادر رو به روی هم قرار میگیرن و حالا برادر باید با خواهرش رو متوقف کنه در حالیکه خواهر هم در اندیشه انتقام از کارتل برای خون خواهی والدینشه.
به نظر میاد روند تصمیم گیری درست در حالیکه هر لحظه انتقام توی ذهن شخصیت ها میگذره آدرنالین زیادی رو به گیمرا تزریق کنه. راستی احتمال داستانی دوم خیلی وایب د لست آف آس بهم میده، شما هم نظرتونو برامون کامنت بذارین و بگین که احتمال رخ دادن کدوم داستان بیشتره.
حالا بعد از این دو حالت داستانی میخوایم در این رابطه صحبت کنیم که چرا GTA 6 نمیتونه بیخیال شخصیت های GTA 5 بشه؟
برای اولین بار در تاریخ فرنچایز Grand Theft Auto، شاید واجب باشه که GTA 6 پروتاگونیستهای نسخه قبلی رو در بازی قرار بده؛ چرا که جای خالی شخصیتهای GTA 5 ممکن است حسابی حس بشه.
البته به طور معمول این اتفاق تو نسخه های قبلی نیفتاده ولی به هر حال شخصیت های GTA 5 هم برای اینکه پروندشون مختومه اعلام بشه بیش از حد بزرگ و محبوب هستن.
شکی نیست که سه شخصیت اصلی جی تی ای ۵ یعنی فرانکلین و مایکل و ترور روی هم بیشترین تاثیر گذاری رو در تاریخ این سری داشتن. طبیعتا ۹ ساله که این بازی همیشه جزو پرفروش هاست و هر گیمری حداقل عاشق یکی ازاین سه شخصیت دوست داشتنی هست.
با توجه به این که جزئیات زیادی پیرامون داستان GTA 6 در دسترس نیست، این احتمال هنوز وجود دارد که شخصیتهای GTA 5 هم در این بازی حضور پیدا کنن. البته که یکی از بزرگترین موانع برای رخ دادن این اتفاق، انتقال داستان از لوس سانتوس یا در واقع لس آنجلس به وایس سیتی یا همون میامی هست که اگه بخوایم یکم خوشبینانه فکر کنیم، نیاز نیست همه اتفاق ها و المان های داستان برای منطقی شدن به صورت دقیق توضیح داده بشن.
البته تایم زمانی که بازی قراره توش جریان داشته باشه هم میتونه باعث خط خط خوردن این سناریو بشه ولی حضور هر المانی از جهان بازی GTA 5 میتونه مورد استقبال شدید گیمر ها قرار بگیره.
درسته باید تا انتشار بازی برای پیدا کردن جواب سوالاتمون صبر کنیم، ولی خب نظر شما رو که میتونیم توی کامنت ها داشته باشیم پس بنویسید برامون.